familj · hos oss · lärarrelaterat · resor · tankar · tro

Hur var 2016 då?

Blickar min bloggvana trogen tillbaka på året som gått innan jag sträcker mig mot det som ligger framför.

En stor händelse för oss som familj var att vi godkändes som familjehem. Fungerade sedan oktober 2015 som tillfälligt familjehem eftersom det var så krisigt när vi anmälde oss och det inte fanns tid för familjehemsutredning innan placering. Utredningen blev dock klar i våras och i april var vi på upplyftande och peppande familjemsdagar. 😊 Är så tacksam för att ha storgrabben som en del av vår familj! 💕

I somras åkte vi till lappis som vanligt och i slutet av sommaren klämde vi in en tur till Stockholm och Naturhistoriska museet…

…och Astrid Lindgrens värld i Vimmerby. Mannens gallstensåterfall gjorde trippen extra minnes”värd”… Huvva!

Ytterligare en liten tur blev det när skolan börjat för att åka på Församlingsläger.

Det var riktigt roligt. 😀

Renoveringsmässigt blev badrummet typ färdigt… 

… sånär som på en täcklist (ovanför handfat och toastol), taklock och bastudel.

Men årets och vårt största byggprojekt någonsin kom igång ordentligt i somras genom att garagetaket byttes. I samma veva fick taket ny lutning och förlängdes för att så småningom också täcka ett nytt inglasat uterum bakom garaget. Mannen har jobbat hårt med detta projekt, fick hjälp av svärfar några dagar och svågern någon dag och så har storgrabben hjälpt till en del, men det mesta har mannen gjort själv. Det vi lejt bort var att sätta in ny garageport, montera en skyddande plåt mellan tak och huskropp samt isolera garagetaket och i samma veva tilläggsisolera hustaket med lösull. 

Mycket pengar har gått till årets projekt så under vintern har vi legat lite lågt med utgifter…

Mitt i allt takbygge fixade vi även en lekstuga som barnen fick i julklapp av mina föräldrar! Det tog mer tid än planerat, trots att vi köpte en färdigbyggd i närheten, men har varit en mycket uppskattad lek- och läsplats under sommaren och hösten.

I höstas gick jag ner i tid till 50% för att plugga 50% och så fick jag storskrutt som elev. Det har gått galant. 😊
Jag har också blivit mindre stressad och fått mer tid med familjen, trots att jag återtog församlingsledar- och lovsångsledarrollen i höstas. Lite stressymtom har kommit emellanåt men jag har överlag mått bättre även om jag fortfarande har en hel del att jobba på. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb, känner att jag får göra skillnad, älskar min församling och ääälskar min familj! 😍

Som mål hade jag att under 2016 fortsätta med bibelläsningsutmaningen och lyckades läsa varenda dag bortsett från en dag i våras. Då var mannen och jag i grannstaden i syrrans lägenhet på dejt och jag glömde läsa… Men eftersom det var skottår så blev det ändå läst 365 dagar. 😜 Hade också som mål att helga vilodagen bättre vilket också blivit mycket bättre. Mindre Facebook och sånt tidstagande samt städning eller andra måsten/borden/krav och det har varit skönt och gett mer lästid. Fitbit-köpet gjorde dessutom att jag fick ytterligare hjälp att ta bättre hand om kroppen under året, det målet sattes dock senare än vid nyår men har faktiskt gjort den skillnaden jag önskade, om än långsam… Men det sägs ju att långsamt i detta fall är mer hållbart i längden… Vill fortsätta med dessa tre grejer under 2017: läsa bibeln varje dag, helga vilodagen och ta hand om kroppen.
Vad väntar 2017 då? Svårt att veta men jag hoppas innerligt att storgrabben får PUT (permanent uppehållstillstånd) och ser fram emot att ha alla fyra yngsta på samma skola under ett år när pluttisarna börjar förskoleklass i höst. 😊 Familjen är det bästa och viktigaste jag har och jag hoppas att vi i vår 7-mannafamilj får ett fantastiskt 2017, och ni läsare med! 😊

Kommentera

