familj · tankar · tro

Det viktigaste och svåraste i livet

Semestertider ger mer tid för eftertanke och Lappis ger tillfälle för påfyllnad.

Idag är första dagen hemma efter en vecka full av bön, bibelstudium, möten med underbara människor och med Gud själv. Samtidigt så är livet där. Vardagslivet med fler nedkissade än torra kalsonger, med syskonbråk, med blodsockerfallsirritation (hos både mamma och dotter), med veckan före mens-depp, med utbrott över rörighet, med inre brottningskamper kring om jag är rätt ute eller helt fel, och allt annat som möter en helt vanliga dagar. Att ena stunden hängivet lyfta sina händer i lovsång med tacksamhet till Gud för att i nästa stund skälla ut en fyraåring som kissat ner sig, är det att vara kristen det? Tja, det är väl det? Författaren Adrian Plass uttryckte i en av sina böcker frustrationen över att det ju skulle vara så mycket lättare att vara kristen om inte andra gjorde det så svårt för en… Skillnaden mellan att vara kristen och inte är väl att jag har någon att vända mig till och be om hjälp, tålamod, uthållighet, mer kärlek och tröst. Inte att jag aldrig gör fel och brister. Så jag fortsätter att kämpa på. Ena stunden i ren förtvivlan, nästa i tacksamhet och överväldigande kärlek. Det viktigaste i mitt liv är tron på Jesus och min familj jag fått till låns att förvalta. Utmaningen är att leva så nära Jesus som möjligt så jag kan ta hand om mig, min familj och omgivning på ett så bra och kärleksfullt sätt som möjligt.

Vad som händer framöver och vilka beslut jag ska fatta vet jag inte, men att jag har en som alltid går vid min sida och hjälper bara jag låter Honom, det vet jag.

One thought on “Det viktigaste och svåraste i livet

Kommentera

