gott & blandat

Nyttigare glutenfria kakor med otippad ingrediens

Har bakat inför lappis. Och för att kunna bjuda även glutenfria vänner så letade jag upp ett glutenfritt recept som jag gjort förut. Det är dock skrivet med amerikanska (eller brittiska?) mått (cups och sånt besvärligt…) så jag tog hjälp av min reafyndade måttenhetshandduk (som jag aldrig torkar med utan bara kollar mått på) och skrev om till nästa gång.

Så här kommer receptet med den otippade ingrediensen kikärtor! Och inget vitt socker, smör eller mjöl! Blir ju faktiskt även mjölkfri vid närmare eftertanke.

Kikärtskakor med chokladbitar

Ingredienser:

2 paket kikärtor (à 230 g ärtor)

4 msk vaniljsocker

2 dl jordnötssmör

160 g (1,2 dl) honung

2 tsk bakpulver

175 g grovhackad choklad

Gör så här:

Mixa ihop alla ingredienser förutom chokladen med mixerstav till en jämn smet. Rör i hackad choklad. Blöt händerna och rulla chokladbollsstora (vad det nu är…) bollar och lägg på bakplåtspapper i en långpanna. Tryck ut lite lätt (de sväller väldigt lite så de kan ligga rätt tätt). Grädda i ugnen på 175° varmluft i 10 minuter.

One thought on “Nyttigare glutenfria kakor med otippad ingrediens

Kommentera

