familj · hos oss · lärarrelaterat · musik · resor · tankar · tro

Tillbakablick på 2015

Vad har 2015 haft att erbjuda då? Trodde nog inte på jätteomvälvande år, men en hel del har ändå hänt! Eget fokus skulle enligt förra årskrönikan ligga på att tagga ner för att få mer tid med familjen och där har jag faktiskt gjort enorma framsteg! För i våras tog jag det svåra och smärtsamma beslutet att ta ett steg tillbaka med allt engagemang under ett år så jag slutade i musikaliskt och andligt utvecklande och utmanande kören Trinity, jag sa ifrån mig det jag tror är mitt kall, att leda församlingen i lovsång och jag har också avstått från församlingsledarträffar (äldstemöten). Alla dessa saker har tidigare tagit mycket av både tid men också ork men jag måste ärligt säga att jag saknat alla tre värdefulla, berikande och inspirerande delar djupt smärtsamt samtidigt som jag njutit av lediga kvällar och helger som tidigare varit alltför bokade.

Familjen utökades i oktober med en 15-årig ”storgrabb” och vi fungerar sedan dess som tillfälligt familjehem. Största utmaningen har varit att inkludera honom (en ensamkommande flykting) som en fullvärdig familjemedlem på grund av kommunikationssvårigheter.
image

Övriga barn trivs bra på förskola och skola och vi är så glada och stolta över våra älsklingar. Ett år gammal bild på familjen.
image

Resor vi gjort är inte många, men sommarens husvagnssemester var åtminstone rejäl.
image

Efter lappis åkte vi vidare söderut och vände inte förrän vi kommit till Smygehuk. Inte så mycket badande på grund av kall och eländig sommar men vi tog de chanser som gavs + några till… Församlingslägret på Storstrand är ett fint sensommarminne och allt som allt blev det 29 nätter i vår fina husvagn under året.
image

I påskas blev det också en tur till Åretrakten och tjejerna och mannen fick åka lite skidor i ”riktiga” backar. Killarna fick också prova att stå på skidor en dag och nästa gång blir det till att lära sig ordentligt.
image

På husfronten avslutades (nästan) de (nästan) sista detaljerna på köksrenoveringen och i somras satte mannen lite smått igång med inglasnings- och garageombyggnadsprojektet som är tänkt att på riktigt komma igång till våren.
image

Vågar inte hoppas på att hinna färdigt till höst, vi får se… Och mot slutet av året fick mannen för sig att sätta igång med badrumsrenoveringen i källaren. Hade tänkt klara oss med en dusch något år till, men så blev vi ju med tonåring… 🙂 Så nu är det i full gång med förhoppning om att bli färdigt innan sommaren. Tur jag har en man som gillar att hålla igång!
image

På lärarfronten har det lugnat ner sig men för att orka några år till måste jag fortsätta jobba för att tagga ner. Och sorgligt nog ser jag inte hur jag ska lyckas komma tillbaka till vissa engagemang eftersom jag fortfarande emellanåt får huvudvärk, migrän och andra stressymptom… Men jag har en termin till att återhämta mig på.

En sak som närmar sig är att jag mest troligt får min äldsta dotter som elev i höst när hon börjar 4:an! Men jag tror att det kommer att gå bra.

Brukar inte ge nyårslöfte men ifjol gjorde jag det och lyckades!
image

Har läst bibeln varje dag under 2015 bortsett från en dag då jag trött efter en arbetsvecka somnade tidigt en fredag kväll och vaknade upp lördag. Tänker fortsätta med det (inte att sova bort kvällar alltså, utan att läsa bibeln dagligen) under 2016 men funderar också på en ny utmaning som jag tror jag mår bra av inte bara andligt utan också fysiskt och mentalt! Nämligen att helga vilodagen bättre. Tror alla skulle må bra av en ledig dag, vare sig man är kristen eller ej. Lite svår och diffus utmaning dock… Kanske skärmfriare tillvaro…? Wish me luck! 2016 here we come!

One thought on “Tillbakablick på 2015

Kommentera

