familj · hos oss · tankar

Livet som nybliven 5-barnsfamilj

Idag tänkte jag att det var dags att lära storgrabben lite svenska. Tänkte börja soft med några vanliga fraser och några ord som jag tidigare använt som lärare med en nyanländ. Har mycket god hjälp av Google Translate när vi kommunicerar. Men när jag efter en stund sa att vi skulle ta en paus satt han kvar med de papper jag gett och fortsatte öva. Han har sånt enormt sug efter att lära sig så vi har fortsatt under dagen. När vi höll på med lunchen mannen och jag märkte vi att han frågade pluttisarna efter ord så då fick de ta vid en stund. 🙂

image

Det är så ljuvligt att se hur de är mot varandra! Pluttisarna gör liksom ingen grej av det som vi vuxna har en tendens att göra till stort och konstigt… De fattar inte ens att storgrabben inte förstår svenska utan pratar på och behandlar honom som en vanlig familjemedlem. Ljuvligt! Och tänk att man på bara några dygn kan knyta an till en person och känna att man skulle kunna gå genom eld och vatten för hans bästa!

Kommentera

