familj · lärarrelaterat · musik · tankar · tro

Sista segheten…

Som kontrast till gårdagens sista rycket-inlägg så kommer här en spegling av en segare dag… Det är alltid svårt att börja om att jobba efter långledighet tycker jag så jag har lite svårt att somna på kvällarna. Tankarna far hit och dit, utan någon som helst struktur. Försöker be och lägga allt i Guds händer men kommer av mig och märker efter någon halvtimme/timme att jag inte ber längre utan bara hoppar från tanke till tanke. Imorse vaknade jag med huvudvärk och den vägrar släppa greppet. Första morgonen på över en vecka tror jag! Har mått mycket bättre, speciellt i slutet av sommaren (/semestern) och trots att jag har mycket att se fram emot så är det en omställning…

Insåg redan i våras att mitt beslut att ta paus från allt förutom jobb och familj skulle få svårare konsekvenser än jag trodde! I min enfald trodde jag det svåraste var att ta själva beslutet och att förmedla detsamma. Har dock vid ett flertal tillfällen insett att så inte var fallet. Det svåra är att stå fast vid det! Att inte dras med när inspirationen, förfrågningar, erbjudanden och behov dyker upp… Men jag förstår ju också att om jag ska inse vad jag ska satsa på så måste det först få vara tomt. Som i sången Bengt Johansson tonsatt och brukar sjunga…

Men för att därtill komma, man måste bliva tom

Det måste bringas tystnad, i hjärtats helgedom

När Herren där vill tala, man måste vara still

Att han med instrumentet, får göra vad Han vill…

Det är min bön för kommande läsår. Tillåter mig därför att säcka ihop en dag som denna.
image
Trots att tankarna vill intala mig att jag borde röja färdigt i huset idag när det är molnigt för att kunna vila i solsängen imorgon, sista semesterdagen som utlovar sommarens kanske finaste dag… Är det något jag tycker jag lyckats med i sommar så är det faktiskt att vila. Precis vad jag behövde.

Kommentera

