erbjudande · familj · lärarrelaterat · nättips · prylar · tankar · tro

Sommarlov?

Det händer så ofantligt mycket under slutspurten att det är svårt att fatta att sommarlovet är här för barnens del. Bristen på sommarvärme gör väl sitt till också. Själv har jag några arbetsdagar kvar men det är en helt annan grej att jobba när man inte har några elever att ta hand om och lektioner att förbereda, genomföra och efterarbeta. Har ikväll gjort undan lite bedömningar hemma så att jag ska kunna rensa skrivbordet, ställa i ordning klassrummet inför öppet hus på skolan på lördag samt förbereda lite smått inför höstens uppstart när jag får egen planeringstid.

Sista lediga tisdagen (igår) tog jag mig i kragen ock klippte killarna. Gick riktigt bra faktiskt! Speciellt storplutt har tyckt att det varit obehagligt men den här gången var det ingen som grät när jag körde med trimmern! De fick se filmen ”Bilar” under tiden och det enda som inte blev som jag tänkt var att lillplutt tog den kvarlämnade saxen medan jag höll på med lunchen och klippte bort de där stråna jag missat och tänkt ta senare. Bara det att han klippte dem och några till och dessutom längre än vad jag tänkt göra… Nu är det ”bara” tjejerna kvar… Har dragit mig för det i flera månader… Storskrutts hår är inte att leka med kan jag tala om! Och inte lillskrutts heller för den delen. På olika sätt. Men tills dess får jag njuta av att ha gjort en bra grej i alla fall!

DSC_0133Och vilken lättnad det är när skolavslutningen är avklarad!! Blir så spänd och stressad av sånt eftersom det är så mycket att hålla i huvudet. Och inte blir det mindre av att samtidigt vara klassförälder och ansvara för fikat heller! Tur vi är många som hjälpts åt! Och det ska bli sååå skönt att lämna över klassföräldrastafettpinnen till några andra nästa läsår! Det är inte så betungande egentligen, men det blir ju lite skumt när man sitter på flera stolar samtidigt… Samtidigt känns det lite vemodigt att säga adjö till sina 5:or som drar vidare till andra skolor. Dessutom var de mina 3:or i min första klass när jag på allvar började jobba som lärare! Men bland det bästa med att vara lärare är att på nära håll få följa barns utveckling och se hur de växer på alla möjliga plan! Inspirerande!

Flatebo.se har fram till midsommar en t-shirtkampanj och jag passade på att också lägga en beställning på en ny poster! I väntan på att den jag köpte för en halv evighet sedan ska dyka upp någonstans i våra gömmor… Är sååå nöjd! Passar bra i mitt nuvarande tillstånd där jag snart kommer att lägga ALLT krut på att vila.

DSC_0136

Be still

and know that

I am God

Kommentera

