familj · hos oss · lärarrelaterat · tankar · tro

Det som ger och tar energi…

Hemma efter en rätt lång dag i kyrkan. Härlig gudstjänst som efterföljdes av soppa och ledarträff i samband med besök av Pelle Hörnmark. Alltid inspirerande att lyssna till honom. Hade barnen med (vet inget alternativ) och mot slutet var de väldigt trötta. Tjejerna sköter sig själv numera och de hade fått ta med sig böcker att läsa under ledarträffen, men pojkarna är det knepigare med… När vi väl skulle hem ville de inte hem för då hade hittat något kul de inte ville lämna…

Veckan som var är skön att lämna bakom sig. Det har gått bra med utvecklingssamtal men den extra tid det tar kräver ju lite kreativitet för att få till allt annat som ska fortsätta som vanligt, trots mindre planeringstid. En dag fick exempelvis familjen åka hem utan mamma så att jag hann färdigt med samtal + lite planering innan jag promenerade de 3,5 km det är mellan jobb och hem. Vi möttes i dörren mannen och jag och så åkte han på styrelsemöte. En bra grej med det är i alla fall att jag tvingas promenera, vilket jag behöver… Det var ett av målen efter sjukgymnastbesöket och det har jag verkligen tagit tag i! Vet dock inte hur mycket mina övningar och promenader gett än. Tyckte mig se en tidig förbättring men jag har fortfarande ont i huvudet nästan varje dag… Får se om det lättar nu när jag får tillbaka min planeringstid. Sedan kommer påsklovet om en vecka rätt lägligt för min trötta kropp.

Lillskrutt har fyllt år i veckan men min trötthet har hindrat mig från att ordna kalas vare sig för klass eller släkt så vi har gjort lightare varianter för båda våra tjejer som fyllt år under februari och mars. De lider nog inte lika mycket av uteblivna upphajpade kalas som jag av dåligt samvete… Men jag försöker skjuta det dåliga samvetet åt sidan och istället va mer närvarande med barnen när jag orkar. Det fick vi till exempel tillfälle till igår under earth hour då vi spelade spel efter att ha lagt killarna, i stearinljussken.

Earth hour spelmys

Här om dagen berättade lillplutt att han gjort ett hjärta åt mig… Sånt som får ett mammahjärta att smälta…
image

image

Och mitt i vårvibbarna så kom det lite snö som barnen skrapade ihop till en liten snögubbe! Hade ingen morot, men potatisnäsa har man ju hört om! Den bidde dock visst i mun istället…
image
Visserligen är barnen en del i det intensiva tid vi lever i, samtidigt fyller de på med kärlek, energi och gör vår tillvaro så mycket mer meningsfull! Detsamma gäller vårt kyrkengagemang.

Kommentera

