familj · lärarrelaterat · resor · tankar

Sportlov!?

Nyss slog det mig – jag har sportlov! Det är verkligen sportlov nu! (För oss i norra regionen…) Har jobbat alldeles för många timmar i veckan och i fredags skulle jag avsluta omdömesskrivningarna. Har bara 10 elever i min 4-5: men också 10 ämnen, varav 9 ska skrivas omdömen i så det blir ett gäng klick och skrivningar ändå… Och så vill man (/jag) ju att det ska ge något! Det är egentligen rätt intressant och nyttigt, men det där kravet och att det ska göras under tiden som allt annat också ska fungera som vanligt, det är det som gör det så stressigt. Igår när mannen kom till jobbet och sa att barnen var redo att åka sa jag ”Jag går hem” eftersom det kändes helt omöjligt att hinna färdigt inom en rimlig väntetid för familjen… Faktum är att jag inte hade hunnit gå hem heller, men underbara mannen tog barnen och for och shoppade kalaspresenter inför helgens kalas samt storhandlade istället för att åka direkt hem. Så när han ringde någon timme senare och sa att han var på andra sidan stan passade det perfekt för mig att avsluta, till och med hinna kika lite på vad jag ska göra veckan efter lovet och därmed nästan känna mig ledig under lovet, och sedan bli hämtad så vi ändå kunde åka hem tillsammans. Hann slänga i mig lite rester och sedan möta upp med mina underbaraste vänner som jag brukar (får vi säga brukar med tanke på hur sällan vi får till det? klart vi får, vi har gjort det långt över 2 gånger=brukar!) promenera med. Hade stämt träff vid 18 för att promenera och sedan förgylla träffen ytterligare med ett cafébesök (premiär och en riktig höjdare!). Hade enormt trevligt och kom hem med ett leende på läpparna. Tänk vad värdefullt med vänner man trivs med, har mycket gemensamt med och som känns så avslappnande att vara med! Är glad att inte huvudvärken satte stopp för den kvällen!

Har känt av lätt huvudvärk i några veckor och vaknade förstås med det även idag. Men nu har jag i alla fall bokat tid hos sjukgymnast (på läkares inrådan) och hoppas få hjälp. Blir bra med en vecka då jag inte behöver planera lektioner (vilket jag i och för sig tycker är väldigt kul, oftast) och tänka på bedömning (en tråkigare bit…). Kanske att jag måste förbereda ett prov jag inte hunnit med och så var det ju den där utflykten som inte var färdigplanerad… Så lite jobb måste jag göra för att inte ha få en hemskt stressig start direkt efter sportlovet…

Tänkte ta med mig barnen och åka till mina föräldrar några dagar. Tror det blir bra att lämna den vanliga vardagen även om det blir ett litet projekt att ta sig iväg, framför allt med packning… Mamma är inte helledig, men mer ledig än min man i alla fall, så jag får mer hjälp med barnen där än hemma. Och om mannen får jobba i fred kan han nog jobba in lite timmar och kanske få mer tid med oss senare. Tänkte ta med mig tidningar och mitt återupptagna syprojekt och hoppas få någon lugn stund att pyssla med sånt…

Men innan dess ska jag försöka varva ner lite hemma…

Kommentera

