jul · lärarrelaterat · tankar · tro

Andas ut…

Kan inte fatta det… Lovet vi väntat på sedan höstlovet är här nu!! Sista skoldagen idag för vår del eftersom skolan kompar ut för julfest för ett par veckor sedan. Har haft en riktigt mysig sista dag med jultemadag bestående av sista kapitlet i decemberboken och sista ljuständningen i klassrummet med min supermysiga klass, julpyssel med halva skolan tillsammans i taget med 2 andra vuxna (tack för extra hjälp du-vet-vem!), minijulbord av våra matfixare (Din fest) med köttbullar, prinskorv, potatis, mimosasallad, rödbetssallad och så skumtomtar och pepparkakor till efterrätt och till sist avslutning med hela skolan i kyrkan där våra huvudmänsrepresentanter (pingstkyrkorna i närheten) höll i hela timmen av julsånger och julbudskapet som vanligt fantastiskt och levande presenterat och med presenter till alla barnen som avslutning. Är sååå glad över våra kyrkor som ger det där lilla extra till våra barn! Efter avslutning pustade jag och en kär kollega ut en stund innan vi städade undan julen i våra klassrum och jag fick dessutom en massa gjort som jag annars aldrig hinner när man hela tiden har lektioner att planera för. Har ställt iordning elevernas bänkar inför våren, plockat undan diverse grejer i klassrummet och röjt en massa från mitt överbelamrade skrivbord! Syns knappt, men jag som vet vilka jobbiga högar som legat och väntat är enormt lättad över att en del av det är omhändertaget och bortröjt. Så när jag går tillbaka i januari (nåde den som säger att jag har ett lyxjobb som får så mycket ledighet, det har jag nämligen jobbat in med råge!!! med hälsan som insats…) så har jag lite mindre att ta itu med på skrivbordet och förhoppningsvis går det lite lättare att planera nästa termin…

Som vanligt när man kommer hem och börjar slappna av så smyger sig huvudvärken på… Hoppas verkligen jag slipper migrän imorgon för det har jag inte tid med. Nu är det nämligen hemmets tur att få min uppmärksamhet. Och så ska jag vila. Som vanligt är min högsta julönskan – en fridfull jul…

Kommentera

