familj · lärarrelaterat · tankar · tro

Vansinnigt trött…

Sportlovet, det efterlängtade och enligt mig även välförtjänta, har kommit. Skum företeelse dock. Nu när man kommit in i att helgen knappt hinner komma innan det är dags att jobba igen… Och då är jag ändå hemma med de tre yngsta på onsdagar, mitt i veckan… Men nu när lovet äntligen kommit, utvecklingssamtalen är avklarade, dokumentationen dokumenterad och en del teman och ämnesområden avslutade så känns det skumt. Jag är mest bara trött! Har ont i huvudet lite nu och då, men aldrig jättebesvärligt, och så fort det lugnar ner sig lite (som när pluttisarna sover eller när mannen kommer hem) så är jag så trött att jag lätt slumrar till om jag tillåter mig. Orkade inte ens vara kvar på församlingsmötet efter gudstjänsten idag, och det är hemskt olikt oss!

Barnen verkar också rätt trötta, speciellt lillskrutt… Försöker ge våra barn så mkt som möjligt av uppmärksamhet och kärlek men orken tryter… Idag var vi på gudstjänst och mannen ledde lovsång för första gången utan mig. Han tog tjejerna med sig till övningen innan gudstjänsten så att jag skulle slippa få iväg alla fyra senare till själva gudstjänsten och det var riktigt skönt, även om storasystrarna kan hjälpa till lite emellanåt… Det är svårt att ta sig iväg för man vet aldrig på vilket humör barnen är på när det väl är dags att åka. Idag föll det sig så att lillplutt glatt ropade ”JAAAA!!!” när jag sa att det var dags att hoppa i overallerna medan storplutt muttrade ett surt ”Nää” och sprang iväg åt fel håll… Klurigt att få med sig skötväska och handväska samt två små killar från bilen till kyrkan också. Skulle haft mig en extra hand då man gärna vill hålla båda i händerna åtminstone över den hårt trafikerade vägen utanför kyrkan… Men det gick bra och jag är glad att de inte får för sig att springa iväg i det läget! Då jagar jag dem hellre hemma i huset…

Har nog svårt att njuta av ledigheten som lovet ger eftersom mannen jobbar. Hade han varit ledig hade jag siktat både på att få lite gjort hemma samt att försöka fly någonstans där man glömmer alla måsten och bara har varandra att se efter… Kanske tar mig en tur med barnen till mina föräldrar ändå, utan man. Mamma har lovat att jag åtminstone kan få sova på morgnarna om jag kommer och det är lockande så det förslår! Måste bara packa först i så fall… Men inte nu. Ska kanske slumra en sväng till innan det är dags för nästa fas – middagsfasen…

4 thoughts on “Vansinnigt trött…

  1. Förstår hur du känner dig! Bestämmer du dig för att stanna hemma får du gärna komma förbi och fika nån dag med barnen (inte för att det är speciellt lugnt här) men miljöombyte och smaskigt fika kan jag bjuda på i alla fall:)

Kommentera

