familj · lärarrelaterat · resor · tankar

Året 2013

Dags för en summering av 2013. Rätt häftigt hur mkt som händer på bara ett år när man tittar närmare… Man glömmer fort!

2013 var året då mitt vikariat på 1 termin övergick i tillsvidareanställning. Vårterminen turades vi om att vara hemma så att pojkarna skulle få vänta med förskoleinskolning till hösten de fyllde 2 år. Ganska hektisk termin med många möten i hallen där vi bytte av varandra… Minst sagt en tuff termin, jag anar det när jag läser i bloggen… Det var en näraväggenupplevelse vid några tillfällen… Är grymt tacksam över att min första lärartermin och mitt första lärarår är över… Inte för att jag känner mig på långa vägar färdig, men jag har lite bättre pejl på läget i alla fall. Och även om det fortfarande är intensivt med 4 barn, så börjar det bli äldre och inte krävande på samma sätt som när de är riktigt små. Stornjuter verkligen av att killarna lär sig mer och mer själva och längtar ihjäl mig till att få slänga ut barnmatstolar och skötbord!  Även lillskrutt växer och blir bättre på att behärska sitt humör. Måste dock fortsätta kämpa med att begränsa mig så jag inte jobbar mig in i en vägg… Har också märkt att mitt humör är svängigare än tidigare…

I somras tog vi oss en långtur med husvagnen. Vi började med lappis för att sedan fortsätta söderut, som längst till Falkenberg och sedan tillbaka typ 3 veckor senare. Hade tänkte husvagna någon kortare tur, över dagen vid någon strand, eller över en helg, men det hanns aldrig med. Vore nice att få till något sådant i sommar, kanske med några vänner som också har husvagn…

Hösttermingen var mycket lugnare i och med att det blev en tydligare gräns mellan jobb och hemmavarande. Inget fläng! Jag har varit hemma onsdagar och mannen fredagar till en början men gick över till att jobba heltid efter höstlovet. Riktigt skönt att slippa halvdagar!

2013 var också året vi köpte vårt drömhus (det ska i alla fall bli!) och gick igenom en riktigt tuff husförsäljning där ovisshet, visningsfängelsekänsla och ekonomisk åtstramhet landade i en riktigt snabb överlämning när vi väl fått rätt köpare. Nu stormtrivs vi i vårt älskade hus och ser fram emot att fixa till det så det blir vårt hem. Har några större projekt på längre sikt, totalrenovera kök och badrum i källaren, men först ska vi försöka fixa lite smågrejer som underlättar vardagen. Massor med förvaringslösningar i diverse rum!

Måste återigen ta mig en funderare över om det är något jag kan stryka från engagemangslistan och framför allt hålla fingrarna nära nej-knappen vid eventuella förfrågningar. Jullovet är snart slut, men kroppen har inte riktigt återhämtat sig. Har dock mer ork för hemmet nu än jag haft tidigare under 2013, och det är ju ett gott tecken i alla fall! Jag hoppas vi ses oftare på bloggen än tidigare, för jag har saknat att skriva och dokumentera… Ska bli spännande att se vad 2014 har att bjuda! God fortsättning kära ni! 

One thought on “Året 2013

Kommentera

