familj · lärarrelaterat · tankar

Ny fas i livet

Pustar ut i soffan efter en dag hemma med de 3 yngsta tills storskrutt också kom hem vid 14-tiden. Har gått rätt bra och jag är glad över att jag inte behöver jobba heltid utan kan ha barnen hemma så här mitt i veckan. Har avklarat första dagarna på terminen (min första höstupptakt som lärare) och det känns både bra och jobbigt. Bra att få ha samma klass som i våras, fast i reducerad mängd och utan två kursmål i en och samma klass, jobbigt att bära hela ansvaret för vad de ska lära sig i 5 ämnen under året. Får påminna mig om vad en klok lärare tipsade om när jag började i våras – huvudsaken är att barnen är trygga.

Men den största förändringen i höst är inte att jag börjar kliver in i arbetslivet som tillsvidareanställd utan att våra yngsta barn nu inslussats i förskolan. Killarnas inskolning gick som jag tidigare nämnt väldigt smidig, även om storplutt gråtit vid varenda lämning efter det… Jag vet att de har det väldigt bra på världens bästa förskola, men det skär ändå i mammahjärtat att måsta lämna ett gråtande barn. Och det har inte varit svårt att gå, för han har vetat vart han ska gå och också gått dit, fast gråtandes…

Det var bra att tjuvstarta jobba också under inskolningen. För när man väl sätter igång på riktigt dyker upp så mkt man måste lösa direkt och då blir ens eget inte så effektivt. Försöker att inte stressa upp mig över vad jag inte hunnit göra än och ta de första veckorna lite som de kommer så vi får landa i det nya allihop, men det är lättare sagt än gjort…

Killarna har börjat snacka mer de senaste veckorna. De har bara haft sporadiska ord tidigare, och väldigt få välanvända. Men i helgen fick till exempel syrran ”namn”. Hon är den första vi hört dem benämna som något uttydbart förutom ”mamma” och ”pappa”. Och i veckan hade en fröken också fått namn. I dag har jag också upptäckt att de härmat ord som jag aldrig hört dem säga tidigare så nu verkar det äntligen vara på gång. Lillplutt verkar också ha ett namn för brorsan – ”Awa”, men jag kan avslöja att det inte är särskilt likt det riktiga namnet och han kanske därför har sagt det länge utan att vi har fattat det.

Killarna gillar också att leka titt-ut med varandra och kan kikna av skratt åt varandras bus. Det är otroligt härligt att se dem roa varandra! De börjar bli riktigt stora våra små pluttar! Och det känns skönt.

One thought on “Ny fas i livet

Kommentera

