familj · lärarrelaterat · tankar · tro

Upp och ner

Ja, livet går upp och ner, mest upp. Min första lärartermin går mot sitt slut och jag är väldigt tacksam för det för det har varit minst sagt tufft. En del tråkiga och jobbiga incidenter men också en del positiva, sporrande händelser. Inga av dem vill jag dock exemplifiera på bloggen med tanke på min ofantligt  breda läsekrets… 😉

Målet med nästa termin är för det första att försöka närma mig min betalda arbetstid (åt vilket håll tycker jag inte att jag behöver specificera…). Dessutom kommer jag att tänka till hur jag vill ha det i klassrummet eftersom jag kommer att vara med från start och strukturera upp utifrån det. Det har varit en oerhört lärorik termin och jag är tacksam för de tips och idéer jag fått med mig inför att starta upp något nytt. Hoppas jag kan dra nytta av de lärdomar jag tagit med mig hittills så det blir något lättare framöver. Får dock höra att det första året, eller de första 2, eller snarare de första 3-4-5 åren är de tuffaste… Och ja, årantalen har ökat succesivt, förmodligen för att få är så brutalt ärliga så man inte ska bli nedtryckt direkt som nyutexad…

Nåväl. Till höst blir det också förskolestart för grabbarna och det känns otroligt skönt! Är glad över att de fått vara hemma deras första 2 år (vi föräldrar är trots allt det bästa för våra barn, så det så!) och glad att vi kunnat ha dem hemma eftersom det inte planeras fler barn i familjen och därmed inte någon längre sammanhängande föräldraledighet i framtiden. Men det känns också bra att de nu ska få börja på världens bästa förskola med otroligt engagerad personal, mycket utevistelse, möjligheter till utflykter i närområdet och längre bort med skolans bussar, bra pedagogisk grund och pålitlig, stabil värdegrund och dessutom vägg i vägg med mitt jobb! Lillskrutt har bara gått 15 h/vecka denna termin och längtar att få vara där mer till hösten. Det skönaste med hösten är att vi inte kommer att behöva gå om varandra, min käre make och jag. Förskolebarnen kommer att gå mina tider, storskrutt får börja på fritids, jag kommer att vara hemma en dag mitt i veckan och eventuellt kommer även mannen vara hemma en dag.

Men först ska vi ha en rekordlång, energipåfyllande, varm och leeedig sommar!!! Har nedräkning för fullt och tänker njuta mer än nånsin efter att ha jobbat på tok för mycket. Bara några grejer att fixa innan dess men det är bara att fortsätta lägga allt i Guds händer. Han har nämligen visat att han tar hand om mig och oss, trots att det ibland känns för tufft…

Kommentera

