familj · lärarrelaterat · nättips · pyssel · tankar

Läget och lärarpyssel

Även om det fortfarande är tufft att jobba, varvat med att vara hemma med barnen så har det lättat något sedan sist jag bloggade. Har haft några dippar under våren och det ska bli ljuvligt med sommarlov om några veckor efter en riktigt tuff termin. Mycket nytt, mycket otillräcklighetskänslor, mycket ifrågasättande av yrkesval och yrkeskunnighet, mycket att fixa och tänka på och utöver det mycket av det vanliga (hem, familj och fritidssysselsättningar). Helt enkelt mycket jobb och alldeles för lite ledighet och återhämtningar. Men jag har också fått mycket uppmuntran och stöd från nära och kära. ❤

Hade en skön helg i helgen då mannens bror med familj kom upp från Gävletrakten. Vi avslutade samvaron med att åka till mannens syster och man och umgicks hela syskonskaran. Nice. 🙂

I helgen skulle vi ha byggt kök hos mina föräldrar, men på grund av att en del grejer inte fanns inne (ruskigt högt tryck på grund av utförsäljningserbjudandet) varav bänkskivan var en av dem, så sköt vi på bygget vilket känns oerhört skönt! Tar dock en kort tur till föräldrarna ändå bara för att ses. Och kanske bygga ihop lite köksstommar… Ska bli skönt att lämna alla måsten och borden hemma.

Torsdag och fredag är vi lediga hela familjen och det behöver jag. Satte mig tidigare för att sammanställa lite provresultat från 3:ornas nationella prov i matte och svenska, men det visade sig att jag inte fått med allt jag behövde från skolan… Men då fick jag syn på annat lärarrelaterat som blivit liggande i några månader… Nämligen flipperboxar! Hade tidigare skrivit ut mallar på tjockt färgat papper och satte igång att klippa ut allt.

Flipper urklipp

Medan mannen tittade på något på TV (något där de slogs och härjade… med gul/blå och röd/vita kläder…) färdigställde jag tre finfina flipprar. 🙂

Flipper färdiga

Nu kan jag stoppa in lite mer taktila övningar för eleverna om jag bara får till lite kort som övar olika saker… Dessa stoppar man sedan in i flippern med frågesidan uppåt, kortet vänder i flippern när den åker som i en rutschkana och kommer ut ur det nedre hålet med svarsidan uppåt. Ett roligare sätt att öva helt enkelt! Multiplikationstabellen är en grej som ligger högt på priolistan. Jag använder färdiga mallar från lesyre och kan därför dessvärre inte dela med mig av själva mallarna. Får se om jag orkar klä in dem i plast så de håller bättre. Gjorde det förra gången med syrrans hjälp och hon fick utstå en hel del… Jag har liksom svårt att göra sånt där utan att bli för pedant och det var knepigt att få till det bra… 😉

Nöjd med kvällens insats ska jag nu njuta av några lediga dagar med familjen. En dag i taget passar mig nu.

Kommentera

