familj · lärarrelaterat · resor · tankar

Berg- och dalbana

I söndags åkte vi iväg till IKEA i Haparanda (nästan 30 mil bort!). Mannen, pojkarna och jag i en bil, mamma, pappa och syrran i en annan med släp. Underbara vänner ställde upp som barnvakter och tog emot tjejerna kvällen innan så att vi kunde åka iväg i ottan för att komma fram till öppning 9.30. Egentligen öppnar bara restaurangen 9.30 och resten 10, men eftersom restaurangen ligger mitt i så kan man tjuvstarta samt ta sig en liten frukost innan man kör igång.

Dagens huvudmål var (förutom att njuta av att få komma iväg) att köpa kök till mina föräldrar. Det tillfälliga utförsäljningserbjudandet på kök gjorde att det tog extra lång tid samt att inte allt fanns kvar och inne, men de har nu fått ruskigt mycket för pengarna också! Själva fick vi oss nya sängar, eller rättare sagt, madrasser och bäddmadrass (hade inte gått utan pappas släp) . Vi har länge båda ofta ont i ryggen när vi vaknar och i helgen hade IKEA en naprapat som hjälpte oss i sängdjungeln. Känns som att vi gjorde riktigt bra köp tack vare den kunnige, trevlige naprapaten! Dessutom slängde vi med nya badrumsskåp och handfat till vår gästtoa. Ett projekt som länge stått på renoveringslistan men som först nu känns rätt nära. Dags att kolla upp offerter för våtrumsväggar och golv…

Det blev bara två vaser utöver det som stod på inhandlingslistan. Nog var det rätt sjåigt att ha med sig killarna men det var sååå skönt att fokusera på något helt annat och glömma allt som hade med jobb att göra i några timmar. Erkänner dock att jag läste en jobbrelaterad bok i min strävan efter att utvecklas som lärare, men det är ju inget jag kan göra på arbetstid så då passade jag på att läsa ut den i bilen på vägen hem.

Igår när jag var på jobbet tog mannen itu med sovrummet som sedan någon vecka har nymålat tak och nu också nya madrasser. Det var sååå skönt att sova inatt! I förmiddags när mannen var på jobbet tog jag itu med hallen för att sätta dit de nya (rymligare) skoställen. Orken räckte dock inte hela vägen till att se över vilka kläder som ska få hängas tillbaka samt vilka skor som ska få stå där, men det är i alla fall rent och på god väg till en ny ordning. Men det är en hel del jobb med att se över allas kläder och skor både vad gäller årstid samt storlekar. Får se när jag kan mobilisera krafter till det…

Känner att tålamodet inte är vad jag skulle önska när barnen gnäller och stubinen är alldeles för kort (det sistnämnda gäller också lillskrutt vilket är väldigt påfrestande). Ikväll önskar jag mig en slapparkväll med kanske film och mys med mannen. Imorgon är vi lediga, men mannen fick inte ihop sina arbetstimmar igår av olika anledningar så han måste jobba ändå. Jag måste också jobba lite för jag har lite efterarbete samt förberedelser inför veckans två sista dagar innan ännu en efterlängtad helg kommer.

Snart sommarlov men innan dess gör jag så gott jag kan på jobbet trots min otillräcklighet och hemmet får jag ta det jag orkar. Ska se om jag kan kapa något av inplanerade grejer i övrigt för jag känner mig ibland rätt skör både mentalt och fysiskt. Skulle så gärna åka iväg med mannen en helg och hade en tanke för det i samband med IKEA-besöket, men det är svårt att få till barnvakt till fyra barn, varav två 1 1/2-åringar… Får försöka hitta något hyfsat avkopplande att göra med hela familjen i sommar istället.

One thought on “Berg- och dalbana

Kommentera

