familj · lärarrelaterat · tankar · tro

Trött på att vara trött…

La mig en stund när mannen kom hem och lagade middagen, somnade nästan, åt, han åkte (hade vunnit hockeybiljett), jag la barnen och nu är jag så trött att jag funderar på att lägga mig trots att klockan bara är halv 9… Snart är det sportlov men det känns inte så mycket att längta till eftersom det efter det vankas utvecklingssamtal (mina första någonsin) och i och med det även bedömningar och IUP-jobb. Har nog med att hinna med det rullande och har massor ogjort på jobbfronten känns det som. Försöker begränsa mig men det går inge vidare. Framåt helgerna är jag så trött att jag inte vill träffa folk och huvudet värker oftast, ibland också magen. Sportlovet innebär dessutom att mannen jobbar som vanligt + lite till för att jobba ikapp det han inte hinner när jag jobbar vanliga tider. Så då blir jag hemma med de fyra och det är ju inte direkt vilsamt… Måste hitta på lagom mycket aktiviteter så de inte klättrar på väggarna, bråkar och hittar på diverse hyss.

Mammaledighetsdagarna tar på andra sorters krafter så jag hinner aldrig fylla på. Däremot ger barnen, både mina egna och de i klassen, mig energi tillräckligt för att orka med stunden. Älskar dem allihop och önskar att jag kunde ge dem så mycket kärlek att de kan leva på det resten av livet. Lära dem saker vill jag förstås också, men tryggheten känns viktigast. Men tröttheten gör att jag inte riktigt räcker till och hela tiden känner att jag just så pass hänger med samtidigt som mindre akuta grejer samlas på hög.

Inte blev det bättre av att upptäcka att vi saknar ett halvårs bilder på datorn bakåt i tiden heller. Har letat på alla möjliga olika sätt, på datorn, på gamla minneskort och skivor, men vissa bilder verkar ha försunnit för gott. Suck. Ytterligare en incident sänkte mig och jag vet inte hur jag ska ta tag i det.

Nåja, jag biter ihop ett tag till och hoppas att sportlovet ger mig oväntad vila någonstans… Det var visst fint väder idag, men jag orkar inte försöka ta mig ut ensam med två 1 1/2-åringar så jag var inna hela dagen bortsett från när jag la ut killarna (klädde och la ut en, han grät, tog in honom, klädde av honom, klädde och la ut den andra, gick in, klädde och la ut nummer ett igen och sedan gick jag in) och sedan tog in dem igen. Får njuta av vädret någon annan gång kanske…

Nä, nu måste jag fixa lite inför morgondagen som jag inte hann på jobbet men sedan får sängen ta hand om mig en stund. Har påbörjat blogginlägg om vår nyblivna 7-åring och lite annat, men jag hinner aldrig skriva klart och avsluta… Nä, jag hinner typ ingenting. Orkar typ ingenting. Men mitt i allt tungt och jobbigt så jag vet jag att Gud bär…

6 thoughts on “Trött på att vara trött…

  1. Det där lät tufft, Gella! Nybliven lärare med små tvillingar och två barn till och en gubbe på hockey. Men det blir bara bättre, med erfarenhet, och barn som växer till sig och bildar egna familjer. Här blir barnbarnen fler och fler. Hittills 5 i Avesta, Örebro och Västerås.

  2. Hej Gella! Jag tycker att du gör det grymt bra med både stor familj och att arbeta som lärare. Man kan ibland undra vilken diagnos vi som väljer att bli lärare borde få, men jag tror att det handlar om att vi vill göra skillnad för elevernas kunskaper och liv.Jag har snart jobbat tio år som lärare(!!!), och jag bekräftar det som någon annan av dina läsare skrev: man blir aldrig färdig, däremot bekväm i de kluriga situationer man kan stöta på. Hinner du skriva dina omdömen på din arbetsförlagda tid? Om inte, kanske du kan tala med din chef om att frigöra tid (kanske få vikarie den dagen där du har minst antal lektioner) så att du helhjärtat bara kan skriva omdömen. IUP:n upprättar du ju på utvecklingssamtalet, och det bör inte vara det jobbigaste, om du frågar mig. Det är inte en svaghet att föra dialog med sin chef, snarare smart utifrån att din chef ju vill att du både kan må bra och hinna med det du förväntas göra,

    Jag vill också att du ska må bra.

Kommentera

