familj · tankar

En helt vanlig förmiddag med småbarn

Orken är väl inte på topp direkt men den där uppgivenhetskänslan jag snuddade vid innan helgen är inte här i alla fall. Morgonen har som vanligt varit intensiv med tvillingar på drygt ett år och en snart femårig dam med hett humör och stark vilja…

En av dagens utbrott handlade om ett päron… Lillskrutt stod och försökte dela ett moget (läs kladdigt) päron tvärs över kärnhuset med en vanlig matkniv vilket inte gick så bra. Jag frågade hur hon ville ha det för att erbjuda min hjälp men det blev för mycket och resulterade i högljutt skrik och så sprang hon iväg och vägrade äta det halvt genomskurna, kladdiga päronet… En av killarna blev ledsen i samma veva av någon anledning jag inte kommer ihåg så då hade jag två skrikande guldklimpar…

Lät päronicidenten bero en stund och intog frukosten med två klängande 1-åringar istället. Stolarna runt bordet ligger nedvälta för att undvika klätterapor, men kökssoffan är lite stor för att välta så där kan de klättra upp och vidare upp på bordet (och ramlar och slår sig lite nu och då)… Efter att ha fått i mig frukosten (utan att njuta det minsta…) gjorde vi ett nytt försök med päronet och då fick jag skära upp åt henne så det gick lättare att äta. *Pust!*

Badade killarna medan lillskrutt pysslade ihop ett ufo med engångstallrikar och färgpennor och sedan lekte vi skola (medan vi väntade på att alla barnen skulle komma till skolan hann jag hälla i mig en kopp te!). Och sedan vad det dags för lunchprojektet med påföljande läggning av pojkar. Det var den förmiddagen det!

3 thoughts on “En helt vanlig förmiddag med småbarn

Kommentera

