familj · hos oss förr - vardagsrum · lärarrelaterat · tankar

Vatten, tvål och handdesinfektion

Mannen är på jobbet och storskrutt är på skolan. Vi andra sitter/ligger hemma och det är väl egentligen bara jag som är frisk… Storplutt är hängig och klängig så frågan är om han håller på att bli sjuk eller… Lillplutt har haft feber sedan i torsdags eller fredags. Inte mycket och inte konstant men till och från hela tiden och framför allt så är allmäntillståndet påtagligt förändrat. Vår lille plutt som brukar vara den som klättrar upp på köksbordet och på det mesta annat han kommer åt sitter långa stunder bara still och hänger.  Börjar vara dags att oroa sig om han inte blir piggare snart…

Lillskrutt blev sjuk igår. Jag var hemma på förmiddagen och när jag åkte till jobbet så hade hon somnat i soffan (händer aldrig annars). Hon hade varit lite extra gnällig under förmiddagen men i övrigt hade jag inte märkt någon skillnad. När hon däremot inte ville komma och äta lunch utan hellre ligga och vila i soffan började jag ana oråd och strax därefter sov hon… Hon har efter det spytt några gånger i kombination med feber.

Den största oron nu är att vi vuxna ska bli sjuka. Det är nog svårt att ta hand om flera sjuka barn och jag tänker sådana här gånger på de som är ensamstående… Hemskheter… Om dessutom vi blir sjuka så är det iiinge kul att samtidigt vårda andra! För egen del oroar jag mig dessutom för hur det löser sig på skolan om jag måste vara hemma. Det kryllar inte av vikarier och dessutom känner jag överlämningsansvar…

Men jag är egentligen inte aktivt orolig. Nu går all energi åt att hålla barnen så nöjda det bara går och killarna borta från lillskrutts spyhink. TV:n kommer att få stå på, jag har nästan konstant minst en 1-åring i famnen och mitt i allt ska jag försöka lösa mat- och sovbiten för killarna. Klä på mig själv får jag se om jag får tillfälle till längre fram i dag, men jag ska ju inte iväg någonstans så det är inte hela världen.

Sjuklingar

Ja, det var en liten inblick i vardagen just nu…

One thought on “Vatten, tvål och handdesinfektion

Kommentera

