familj · tankar

Smart drag gella!

I veckan när jag kände att det varit lite väl mycket samtidigt som det blir mer så gjorde jag en smart grej. Istället för att kolla i almanackan och blicka framåt för att se vad som kan strykas (det är för övrigt inte min grej att inte hålla det jag lovat), så tittade jag bakåt och kollade vad jag borde ha strukit. Det är först efteråt man ser helheten, hur mycket det blev i slutändan. Den där lilla grejen som inte krävde så mycket av mig var ändå en grej som försvårade vissa dagar och gjorde att det inte blev någon vila under vare sig veckan eller helgen.

De grejerna som står sedan länge är sådant som känns viktiga för mig och som även till viss del ger energi och de tänker jag inte rucka på. Däremot är det dags att säga nej till smågrejer. Och så ska jag försöka sluta att ursäkta mig och förklara varför jag inte kan ställa upp. För nu är det i ett läge där vi behöver hitta andhål och det är inte alltid lätt att få gehör för. Dessutom sa en klok vän till mig att ingen annan vet vad som är bäst för vår familj, och det är så sant… Det är upp till oss att avgöra. Och de som känner mig vet att jag inte är lat när det gäller att ställa upp och det är de som räknas. De som tror något om mig som inte stämmer kan få tro det (faktiskt gella, hör du det!!)… Tja, ni hör säkert att jag får jobba vidare med den biten…

Det var hur som helst skönt att se vilken typ av grejer jag ska tacka nej till i fortsättningen. Åtminstone till en början. Nu gäller det bara att vara klok nog att göra det jag har sagt åt mig själv också! För inte är det lätt att säga nej inte! Speciellt som det mesta är roliga grejer…

Kommentera

