familj · lärarrelaterat · tankar

Ytterligare en växel

Idag jobbar mannen på sin lediga dag. Nästa vecka jobbar jag och för att få ihop hans jobbartimmar så måste vi göra så här. Ska få hjälp ett par dagar av mannens föräldrar också så att det går ihop. Men det känns lite spännande… Framför allt som det för min del inte bara innebär att avlägsna mig från hemmet under ett antal timmar utan även göra något som jag inte riktigt är inne i vilket kräver lite mer förberedelse och en annan typ av engagemang. Samtidigt känns det nyttigt att få mjukstarta så här och skönt att killarna får fortsätta vara hemma (det finns ändå ingen plats för dem på förskolan än).

Här hemma växlas det också upp i rörlighet. Storplutt kan nog egentligen gå men har inte insett det själv och törs därför inte ge sig in i det på fullt allvar. Lillplutt däremot går längre och längre sträckor, går mellan möbler, håller knappt i sig utan stödhåller halvhjärtat med en hand när han går längs med köksskåpen och ökar hastigheten så att han nästan springer emellanåt! Det märks att han är medveten om att han känner sig hyfsat stabil och går inte bara själv när han glömmer av sig utan kan sikta på något att gå emot, väl medveten om att han gör det helt själv. De har även i veckan båda tagit sig upp i soffan utan hjälp och hittar fler och fler ställen där man kan komma lite högre än förut. Neråt går inte alltid lika bra, även om de tar sig neråt så att säga…

Storskrutts förskoleklasstider gör att jag känner mig mer låst nu än tidigare. Man har mindre tid på sig att ”hitta på något”. Ska jag promenera med eller träffa någon annan mammaledig dagtid så ska det hinnas med innan lunch, alternativt efter lunch men då måste det anpassas efter att storskrutt kommer med bussen halv 2 och så förstås killarnas sovpass någonstans mellan 11 och 3 (dock inte 4 timmar)… Har därför blivit sämre på att ta initiativ men är glad när någon annan gör det och man får ihop logistiken.

Nåväl. Imorgon ska jag och några mammor gå på stan för oss själva, utan barn. Ska förmodligen mest shoppa åt barnen, men det är en heeelt annan sak!! Behoven växer och jag hinner inte fylla dem i tid känner jag (kalla fötter på killarna i vagn, blöta vantar utan galonisar till lillskrutt, min ansiktskräm har varit slut i en vecka o.s.v. o.s.v.). Men framför allt ska det bli skönt att få vara bara vuxen i vuxet sällskap, vara med vänner. 🙂

Och den högre växeln har också fått mig att tänka till. Har klurat runt mina prioriteringar och gjort en smart grej… Men det tar vi vid senare tillfälle.

Kommentera

