familj · lärarrelaterat · nättips · tankar

Lillskrutt läser!

För ca 2 veckor sedan upptäckte jag att lillskrutt kunde läsa! Hon hade lyckats avkoda ”lila” tidigare men jag tänkte att det berodde på kontexten (det var färger både målade och skrivna på sidan). Men sista veckorna har hon läst sådant hon inte kunnat lista ut med hjälp av sammanhanget! Så nu ljudar hon fram ord lite nu och då på olika ställen. Jag testade också för att se om hon kunde skriva. De flesta bokstäverna visste jag att hon kunde men hon klarade även av att skriva några enklare ord!

Var inte riktigt beredd så jag är lite chockad faktiskt! Men egentligen så är det väl inte så konstigt med tanke på vad hon omges av. Hon har fått några pysselböcker genom åren som uppmuntrar till läsning och skrivning, sett på Fem myror är fler än fyra elefanter, spelat interaktiva spel på Bolibompawebben, vi har pratat medvetet språkstimulerande både hemma och på förskolan och så har hon ju sett sin storasyster läsa och skriva mer och mer. Så nu är det mycket läsning och skrivning här hemma vilket är superkul!! 😀

När storskrutt började få hem läxbok en gång i veckan tänkte jag att det kunde vara trevligt med en stund då vi kunde sitta tillsammans, även lillskrutt. Så jag inhandlade några Fem myror-böcker (för 29:- frakfritt här, men jag ser att de höjt priset) och de är verkligen suveräna! Så nu får lillskrutt sitta med sin bok medan storskrutt jobbar i ”läxboken”.

One thought on “Lillskrutt läser!

Kommentera

