familj · hos oss förr - vardagsrum · musik · pyssel · tankar · tro

Trött och mör men glad och tacksam

Den tuffa veckan har nått sitt slut. Helgen började så trevligt med att få åka till kära vänner och äta middag. Slog oss på vägen dit vad häftigt det är att det finns de som bjuder vår familj på 6 pers… Har ju själva upptäckt vad mycket mer både mat och utrymme vi tar hemma… Vi hade det hur som helst urtrevligt! Åkte hem glada och tacksamma.

Fick av vännerna veta att Ida Möller skulle sjunga i Kustkyrkan (en knapp timme norrut) under lördagkvällen och blev ruskigt sugen på att åka. Efter många om och men offrade mannen sin hockeybiljett så att jag kunde åka iväg. Vilken energiboost! Blev både berörd till tårar och uppiggad med framtidstro. Även David Castañeda var där och fyllde på mina rockdepåer (U2-inspirerat i kombination med lovsång – kan det bli bättre?) och så hade pastor Simon Jonsson en fantastiskt bra predikan om att alla människor (hur obetydlig man än kan känna sig!) bär på drömmar och visioner som vi är satta på jorden för att förverkliga mitt i allt. Köpte Idas nya skiva (finns bl.a. här) och rekommenderar den varmt!!

Det kostade dock en del att vara borta till nästan 1 på natten utan att ha några reserver att ta ifrån för när jag vaknade söndag morgon så hade jag en fruktansvärd huvudvärk. Blev illamående när jag gick omkring men eftersom mannen hoppade in som basist åt Afrolinjen så var det bara att kliva upp och ge barnen mat. Framåt 11 tvingade jag mig upp ur soffan för att ge killarna mat och sedan lägga ut dem. Kände att illamåendet blev värre så så fort mannen kom hem fick han ta över och så låg jag däckad resten av dagen. Mannen hävdar att jag borde kalla det migrän och det ligger kanske något i det…

Känner mig mör idag men ingen huvudvärk kvar så det går hyfsat. Lillplutt har dock feber och är extra hängig och gnällig, lillskrutt tog och målade naglarna utan och fråga och blev helt förstörd när jag upptäckte vad hon gjort… Grät medan jag gav pluttisarna lunch. Storplutt är dock sitt vanliga jag…

Drar ner det som går att dra ner… Vi har inte riktigt samma syn på ordning pluttisarna och jag…

Jag brukar försöka göra något särskilt med lillskrutt de dagarna hon är hemma med mig och grabbarna. Typ baka en kaka, gå på cykelpromenad (killarna i vagn och hon cyklandes) eller nåt i den stilen. Idag frågade jag vad hon var sugen på att hitta på när jag lagt ut killarna. ”Pyssla kanske…” sa hon. Och jag undrade försiktigt med vad (var rädd att det skulle vara något ambitiöst och jag är lite för trött för det…) och då sa hon att hon ville göra en bilbana tillsammans med mig. Föreslog att vi skulle sätta ihop några A4 och måla vår egen bilbana vilket hon tack och lov nappade på.

Så nu sitter hon och dekorerar med stenar, grus och buskar runt banan… Själv får jag en lugn stund med fantastiska Ida Möller i bakgrunden och passar inte på att göra något vettigt mer än att slappna av så jag slipper få ont i huvudet igen…

Hinner tänka på det som ligger framför och känner mig rätt peppad faktiskt! 🙂

 

 

Kommentera

