musik · nättips · tankar

Sunt leverne

Jag tror att man mår bra av olika saker. Jag tror också att man mår bra av olika saker i olika skeden av livet.

För tillfället mår jag väldigt bra av att sätta igång lovsångsmusik på morgonen. Det kan hjälpa att få lite perspektiv på tillvaron. Lätt att fastna i småsaker, men jag tror att vi är en del i något mycket större… En klar favorit är låtar av Anthony Evans (har körat åt Kirk Franklin och en helt uuuuunderbar sångare!!) via grooveshark (en gratis musiktjänst som spotify ungefär).

TV:n visar mest skitsaker. Nu sa jag det! Ser man mkt så fastnar man, vilket jag tycker är skit. Ser man ingenting så saknar man det inte (testa vettja!) och det tycker jag är mycket intressant!! Tänker ibland att jag borde se på nyheter för att hänga med i vad som händer utanför vårt hus. Men när jag väl ser nyheterna kan jag bli så ledsen över det som visas. SVT är klart bäst på att välja vad man visar, men jag kan ändå bli nere av vissa nyheter och vad är det då värt!?! Det handlar inte om att blunda för verkligheten. Men man ska heller inte mata sig med tråkigheter – det mår man inte bra av. Saknar TV4:s Äntligen hemma, men det verkar inte ha kommit igång någon ny säsong och då kan jag lika gärna strunta i vad som visas i övrigt. Det är så mkt ouppbyggligt och jag mår bäst av att lägga min dyrbara tid på annat. Så i nuläget är TV:n i princip bara på på morgonen då tjejerna får kolla på SVTB tills vi andra kommer upp. Ett tips om man vill minska på TV-tittandet är att inte sätta på för att kolla om det är något man är intresserad av utan istället kolla på tv.nu till exempel (man kan spara de kanaler som ska visas i tablån). Mycket lättare att välja bort något skrivet än något som man redan ser på…

Kvällarna ägnar jag hellre åt läsning. Känns sundare och MYCKET mer givande! Nu är det mycket församlings-/kyrkrelaterat i och med att vi börjar blicka fram mot år 2013 och vad vi ska satsa på. Bibeln är ypperlig kvällslitteratur, men i nuläget är jag glad om jag lyckas läsa någon vers lite nu och då…

Men man kan ju inte bara göra sånt som utåt sett ar bra, nyttigt och sunt! Något vill jag också unna mig för att känna att jag har det gott. En grej är att blogga och skriva av mig lite nu och då. Gillar också att läsa andras bloggar även om tiden till det inte räcker till nu så det blir väldigt sporadiskt. Svårt, men jag försöker balansera datortiden eftersom datorn lätt blir en tidstjuv. Men som hjälpmedel vid musiklyssnande, shopping av barnens kläder och som inspiration är den oumbärlig just nu!

Något som är riktigt vardagslyx för mig är att läsa inredningstidningar. Gärna i sällskap av en kopp te alternativ kaffe och hemskt gärna med en chokladbit till. Då njuuuter jag!!! Inte så nyttigt varken för kroppen eller för själen att titta på materialistiska saker alla gånger, men det struntar jag i. Eftersom jag mår bra av det på ett annat sätt. Och då är det värt det. För att kompensera försöker jag intala mig själv om att inredningstidningar är konsumtionsuppmuntrande och inte alltid realistiska. Detsamma gäller en del inspirerande inredningsbloggar.

Kämpar på med att få till promenader lite nu och då eftersom kroppen behöver det. Men det är svårt att få ändan ur och svårt att få tiden att passa allt annat runt barnen. Men jag försöker i alla fall. Skulle behöva träna rygg och mage (core tyckte jag var kul!) men det är både dyrt och tidskrävanade så promenader får räcka som mål just nu.

Det svåraste med att leva sunt tycker jag är att leva i nuet. Att passa på att njuta av att barnen är små kan man få höra att man ska göra. Men hur lätt är det egentligen! Blir så lätt kravfyllt i och med att det knappt är tillåtet att få oja sig över att det är jobbigt att jaga klättrande 1:åringar till exempel… ”Vänta bara tills de blir äldre! Små barn små bekymmer, stora barn stora bekymmer.” Det må så vara, men det vill jag inte tänka på nu. Nu gäller det att räcka till för stunden och ta vara på de små ljusglimtar vardagen kan ge emellanåt. En vän påminde om en sång som beskriver livets alla tjusningar på ett fint sätt och det är ”Allting har sin tid” (Carolas version finns på grooveshark).

Allting är skapat skönt för sin tid

om det får ha sin tid…

Som sagt, vi är alla olika och mår bra av olika saker. Och det här var några av aspekterna som ger och tar energi för egen del.

Kommentera

