familj · tankar

Morgonstund har grus i ögonen…

Vansinnigt trött idag. Var en innehållsrik (ett sätt att se på det…) vecka som var. Ingen direkt vila. Denna vecka borde bli lite lugnare men jag hoppas framför allt att vi får sova bättre snart! Vet inte när killarna vaknade imorse (inatt…), men de somnade inte om utan fick böka runt i våran säng så att vi åtminstone fick ligga i horisontalt läge ett tag till innan det var dags att stiga upp och jaga på storskrutt som ska hinna med en buss till förskoleklassen.

Hade funderingar på att ta oss iväg på en öppen förskola i U-viken med lillskrutt och pluttisarna i eftermiddag så mannen tog cykeln till jobbet. Mot alla odds så tog jag tjuren vid hornen och badade killarna efter frukost!! :O Chockade mig själv faktiskt. Har aldrig gett mig på att bada dem själv, men nu var det kris. Hann aldrig i helgen och kvällarna brukar vara nog så svåra att få tiden att räcka till för allt som ska göras innan alla är i säng.

Efter badet gjorde killarna lite efterforskningar i hallen…

Tänk att det finns så mycket att utforska och glädjas över som vi vuxna inte lägger märke till…

Vid 9 var pluttisarna totalt slutkörda så då var det bara att skynda ut med dem så fort jag bara kunde för att få så lite gråt som möjligt. De slocknade direkt när de fick lägga sig i vagnen.

När killarna var lagda kom lillskrutt och sa att hon var sugen på att äta något och tillade direkt ”men inte en frukt och inte en macka”. Svarade att jag tyckte att vi skulle fika kakor när vi varit så duktiga att bada killarna. Belöning i form av gofika måste vara pedagogiskt och riktigt va? Nä, men det struntar jag i. 😀 Jag föreslog också att jag skulle dricka kaffe och hon mjölk men hon ville också ha kaffe och viskade ”vi låtsas att mjölken är kaffe”…

Så vi fick oss en lugn stund tillsammans.

Sötlillskruttisen…

Är orolig att killarna börjar närma sig tiden då två nödvändiga sovningar om dagen övergår till en om dagen… Känns lite tungt eftersom sovstunderna är så sköna för mig när det blir tyst och lugnt i huset… Men om det är det som gör dem svårlagda på kvällen och tidigvaknande på morgonen/natten så… Tja, vi får väl se vad som händer framöver.

 

Kommentera

