familj · tankar

Tvillingar på BVC

Idag var det upp till bevis. Klarar jag av att åka iväg med twinsen på en så komplicerad sak som 1-årskontroll på BVC? Vid ett år är det även spruttagning så jag har funderat en hel del över hur det skulle gå. Igår kväll hade jag svårt att sova av andra anledningar och somnade inte förrän efter 00.30 någon gång, vilket inte är de bästa förutsättningarna.

Men det har gått suveränt bra! Tiden 9.30 var precis när jag brukar lägga ut killarna för första sovpasset så jag provade att lägga ut dem redan 8 med förhoppning om en stärkande power nap. De hade vaknat vid 6 och storplutt tyckte det var en bra idé med en tupplur. Lillplutt däremot fick jag ta in en sväng och börja om en halvtimme senare då även han var övertygad om det geniala i att hinna sova innan sprutor skulle tas. Lillskrutt är hemma torsdagar men jag såg henne som en tillgång som kunde hjäpa till vid behov. Hon skötte sig exemplariskt och var snabb med att göra sig iordning.

När vi är två brukar vi strunta i vagn och bära varsin tvilling. Men det kändes jobbigt att konka på två 1-åringar + skötväska modell tvillingstor… så vagnen fick tjänstgöra. Det är rätt stort på VC:en med stora härliga dörröppningar så det var inga problem att få in vagnen. Den fick till och med följa hela vägen in till sköterskan vilket var skönt för då kunde en sitta kvar medan den andre fick börja mäta och vägas.

Storplutt är aningens större med sina 9 145 g och 75 cm att jämföra med lillplutts 8 990 g och 74 cm. När det gäller cm:trarna så är de dock väldigt godtyckliga och jag kände att storplutt sträcktes ut mer än lillplutt… Skillnaden i vikt vid senaste besöket då de var 7 1/2 månad har minskat från 275 g till 155 g. Ganska häftigt att de är så nära varandra i vikt tycker jag…

Insåg när storplutt fått sina två sprutor i varsitt lår att vi skulle ha börjat med lillplutt. Han blev nämligen väldigt ledsen och det kändes inte optimalt att lämna ifrån honom. Trots det lyckades vi tjollra bort honom med lite leksaker på golvet så att jag kunde ta nästa i knät för nästa sprutomgång. Lillskrutt fick i uppdrag att under tiden blåsa såpbubblor så att de ska ha något trevligt att förknippa sprutor med. Tycker det är underbart vad de anstränger sig för att göra allt på bästa sätt för barnen!

Kurvorna såg fina och normala ut och jag fick tips på en receptfri salva som vi ska smörja lillplutts haka med. Han har varit mer eller mindre röd och fnasig under hakan under en längre tid och nu kände vi att vi behövde ta till något tyngre artilleri än den klassiska idominsalvan. Ska testa locobase repair och kombinera med kortisonsalva mot klådan som vi sett att han besvärats med åtminstone sedan en vecka tillbaka.

Vid ett år börjar ju också maten vara mindre kinkig och mer är tillåtet. Så skönt!!! Ska läsa igenom broschyren vi fick med oss hem, men det är förmodligen detsamma som står på Livsmedelsverkets hemsida.

När vi kom hem hann vi bara leka lite grann innan det var dags för lunch (hade lite olika rester att mixtra med). Och när vi ätit lunch hann vi återigen bara leka en snabbis innan det var blöjbyte för att sedan lägga ut killarna. Och när killarna var ute tog jag tag i disken efter lunchen. Men vid det laget var jag väldigt trött i kroppen och började känna av att det inte blev nog med sömn inatt. Så när jag tagit hand om det värsta stöket lät jag bli att rensa från golvet och allt killarna dragit fram för att istället skynda mig till soffan för att om möjligt hinna vila innan det sätter igång igen. Nu har storskrutt kommit hem från förskoleklassen och tjejerna ska måla. Jag hoppas att killarna tar igen lite sömn så att även jag hinner vila lite.

Allt har ju egentligen gått fantastiskt bra idag. Men det innebär inte att man inte blir trött som stryk! Det går liksom i ett även när det inte är en massa gnäll.

Igår var mamma på snabbvisit och jag fick sovmorgon till 8.30 – ljuuuvligt!!! Nu önskar jag mig sovmorgon imorgon igen. Storskrutt har lovdag, mannen är alltid hemma fredagar så ingen ska iväg. Tänk om alla barn kunde bahaga att sova rekordlänge imorgon bitti!

Kommentera

