familj · lärarrelaterat · tankar

Lärare åt eget barn

Fick vikariera torsdag och fredan i veckan och det var jättekul! Fick hoppa in i min dotters förskoleklass och det är en supermysig grupp på endast 8 elever. Lite spännande kändes det dock dels för att jag inte jobbat sedan våren 2011, dels för att jag för första gången skulle ha mitt eget barn i klassen. Det gick dock långt över förväntan.

Dottern sken upp när jag berättade att jag skulle vara hennes fröken, men jag funderade ändå hur det skulle bli i praktiken… Man skulle ju kunna tänka sig att det är svårt att ”sluta vara mamma” och övergå till en liten mer distanserad pedagogroll, men jag upplevde att det snarare var tvärtom. Vid något tillfälle när hon blev ledsen förställde jag mig hur jag skulle handlat med ett annat barn och handlade därefter. Detsamma när hon kom med en idé så funderade jag på om jag godkänt den om någon annan kommit med den för att känna efter om det var ok. Jag var liksom lite mer tveksam när det gällde henne för att inte riskera att möta och behandla barn olika. Intressant att upptäcka vad som händer med en i nya situationer…

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att vikariera mer och även i andra klasser och då kunde jag inte säga nej. 🙂 Även om jag är inställd på att vara mammaledig och gärna är det fullt ut så känns det positivt att dels få känna på yrket jag just utbildat mig till och känna att jag fortfarande är på banan, dels få ha lite färsk arbetslivserfarenhet inför jobbsök när mammaledigheten tar slut. Det kryllar verkligen inte av tidigarelärarjobb så det kan ju vara bra att hålla sig framme…

Kommentera

