familj · resor · tankar

Lite väl mkt action…

Ja vistelsen hos mina föräldrar direkt efter vigseln i lördags blev inte riktigt som vi tänkt oss. Föräldrarnas hus skulle målas och mannen skulle assistera med lite brädkoll.

Det började bra med en effektiv söndag då vi förberedde inför bräd- och färginköp på måndagen. En extremt ovanlig syn…

Gella högt, högt, läskigt högt upp…

En ganska ovanlig syn…

Killarna sovandes en stund samtidigt alltså… Syrran körde loss på slipen.

Och tjejerna hjälpte förstås också till!

Två av mina farbröder kom söndag kväll för att hjälpa till med målning under veckan. Här är pappa i mitten, äldsta brorsan till vänster och yngsta till höger. Lika som bär…

Tänkte inleda måndagen med att handla det som skulle behövas för att sedan kunna köra igång med det fortsatta jobbet. Så blev dock inte fallet.

Jag låg och sov (halvsov mellan fäktning av vidriga mygg) i måndags morse när jag väcktes ordentligt av mannen som ropade på mig samt av barnskrik av ett annorlunda slag… Rusade upp och undrade om en kille ramlat ner för trappan och hann tänka både det ena och det andra innan det framgick att  storplutt bränt sig. En tekopp hade vält och runnit ut mot storplutt som satt i upphängd barnmatstol. Ställde mig i duschen med honom för att så snabbt som möjligt kyla det brända. Någon googlade fram vad man ska göra (vattnet ska vara ljummet, inte kallt), jag ammade storplutt i duschen medan jag fortsatte spola vatten över det brända, mannen ringde sjukstugan och de sa att vi skulle komma in direkt.

Torkade av mig mina blöta sovkläder och slängde på mig torra kläder, syrran gjorde oss en macka (vi hade ju inte ätit frukost), mannen tog på en torr blöja på storplutt och så åkte vi iväg med killen inlindad i bara en handduk.

Han var ganska lugn mesta delen av tiden. Att amma gjorde det lättare att få fortsätta spola och sedan hade jag honom konstant i famnen förutom den lilla stunden i bilen då han satt i sin stol. Det blev en hel del väntan och från början kunde de inte säga säkert hur allvarligt det var och vad vi hade att vänta. I värsta fall skulle vi få åka till Linköping, men det var läkaren osäker på eftersom han var stafettläkare från Malmö och inte visste var man närmast är experter på just brännskador… De tog kort, mejlade dem till Umeå för bedömning där innan vi fick veta säkert att det inte var någon större fara. Såret blev omlagt och efter ett par timmar fick vi åka hem med en lapp som vi ska lämna till vår egen vårdcentral 2 dagar senare då såret ska kollas och förhoppningsvis bara läggas om igen.

Huvudet värkte när vi åkte tillbaka till mina föräldrar. Mackan vi fått med oss hade delvis ätits upp av storplutt som blev lite mer sig själv när han fick äta. Han var för övrigt den enda som hunnit äta frukost innan olyckan var framme… 😉

När vi kom hem åt vi lite frukost (vid 12-tiden eller nåt…) och sedan åkte vi iväg för att göra det vi egentligen var där för – nämligen att handla inför husmålningen.

Storplutt får flytande ipren nu för säkerhets skull, men vi märker inte av att han har ont. Kanske ibland, men han blir alltid nöjd av att få sitta i famnen. Han har alltid varit lugnare än sin bror men vi tar det lite extra lugnt nu ett tag och hoppas att han slipper känna av såret så mkt… Hoppas det ser fint ut imorgon då såret ska läggas om.

Vi är väldigt tacksamma att det inte är värre än det är! Och att vi har så fin vård med omtänksam personal! Man hinner tänka en hel del när olyckan är framme… Men tack och lov så känns läget hyfsat under kontroll.

One thought on “Lite väl mkt action…

  1. Stackars storplutt! Vad skönt att det ändå gick förhållandevis bra! Jag hoppas att det läker bra & att han inte behöver få ont!!

Kommentera

