familj · nättips · tankar

Inspirerad att bli en bättre förälder och boktips

Pratade med några mammor om en bok jag höll på att läsa för några veckor sedan. Läste en snutt när jag ammade på kvällarna. Men amningarna går så fort nu för tiden så boken blev liggande. Här om dagen berättade en av mammorna att hon läst boken jag tipsat om! Så när jag kom hem dammade jag av den och fortsatte läsa medan killarna sov sin förmiddagslur. Härligt att bli inspirerad av någon som man inspirerat. 😀

Gillar att läsa och drömmer om att kunna läsa mer när barnen blir större. Vi får väl se hur det blir med den saken. Men jag kan hur som helst inte vänta med böckerna som handlar om barnuppfostran… 😉 Finns en hel del tänkvärt i ”Ditt barn behöver dig” av Ross Campbell. Och så gillar jag att det både är erfarenhetsbaserat och vetenskapligt belagt samt att den kristna tron ligger som en stabil grund. Bibliska riktlinjer blandat med konkreta råd samt en mängd exempel på både föredömen och mindre lyckade förhållningssätt. Rekommenderar den! Trots att jag inte läst hela än… Och är man inte kristen så kan man ändå ha stor nytta av den. Det finns också en variant riktad till tonårsföräldrar som jag ska sätta tänderna i så småningom. Men inte än på ett tag. 😉

 

En annan bok som är mer åt det lättlästa hållet är ”Möjliga familjen” av Rob Parsons. Är man snabb så läser man nog ut den på en dryg timme, men är man som mig så tar det längre tid… Varje kapitel avslutas med en handlingsplan med konkreta tips på hur man kan praktisera det man just läst. Endast 49:- på libris! Fast bor du i närheten kan du låna böckerna gratis av mig. 😀 Också en bok jag rekommenderar! Har tidigare läst ”Världens bästa mamma på 60 minuter” som även finns som pappavariant, samt ”Evig kärlek på 60 minuter” men det var ett bra tag sedan så jag minns inte vad jag tyckte om dem…

Det är lätt att fastna i mönster, både bra och dåliga och då tycker jag sådana här böcker kan hjälpa mig att välja var jag vill ha mitt fokus. Hjälpa mig att bli en ännu bättre mamma för mina barn. Det är värt att prioritera några minuter här och där för att ta sig igenom lite böcker lite nu och då!

One thought on “Inspirerad att bli en bättre förälder och boktips

Kommentera

