familj · tankar

Pluttisarna 7 månader

Inte klokt att killarna är dryga halvåret! Känns stort att passera 6 månader. Som att man börjar närma sig 1-årsstrecket! Men jag försöker njuta av nuet så mycket jag bara kommer ihåg (och orkar…). Längtar inte framåt utan skulle vilja pausa tiden nu. (Även om det vore trevligt att kunna skaffa barnvakt och få en kväll för sig själv med mannen…) Här ligger sötisarna redo för en sovstund i vagnen (hoppas åtminstone deras ömma moder… ;)).

En stor grej som hänt senaste månaden är ju att killarna nu sitter själva. Det händer att de tippar, men oftast håller de upp huvudet och dämpar fallet. Jag kan åtminstone lämna dem på lekfilten en stund medan de är nöjda med att leka med lite leksaker (oftast vill de leka med samma som brorsan…) alternativt ta varandras nappar. Storplutt till vänster…

När de ligger ner så rullar de än åt ena hållet, än åt andra. De är nöjdare även på mage nuförtiden även om de fortfarande kan vilja ha hjälp för att komma ”på rätt köl” igen efter en stund. Jag är väldigt nöjd med att de inte börjat krypa än, men vi har ändå satt upp trappgrinden på entréplan så att vi är beredda den dagen de förflyttar sig längre sträckor. De kan ju faktiskt komma en bra bit bara genom att rulla och snurra runt åt olika håll… Här har storplutt exempelvis snurrat tills det tog stopp…

De äter mer och mer nu också! De får testa lite av det vi äter och ääälskar det! Men vi skyndar långsamt eftersom jag hoppas på att kunna amma ett tag till. Tycker det är sååå skönt att man inte behöver tänka så mkt på vad man ger dem utan att istället kunna köra på känsla. Skippar salt och sött även om BVC-sköterskan inte sa något om det gällande de nya riktlinjerna.

En annan rolig grej är att de gör läten som närmar sig ”mamma”! 😀 Inte så att de kan prata än men jag har hört båda säga ”mammm”. 😀 Innan har det mest varit pruttmunnar och rop med helt öppna munnar, vilket det givetvis fortfarande är mkt av. Det är så roligt att prata med dem för de är så ”me”! Och så är de ju så söta också! Och det är väl för väl för jag vet inte om man skulle orka lika mycket om de inte fick en smälta emellanåt… 😉 Mina små sötpluttar (lillplutt till vänster)…

4 thoughts on “Pluttisarna 7 månader

  1. Så söta de är och så de har växt! Blir lika förvånad varje gång jag kikar in här. 🙂
    Hoppas du hinner samla energi åt dig själv med! 😉

    1. Ja, det går verkligen undan! Man får hålla tungan rätt i mun för precis som du skriver så är det viktigt att komma ihåg att samla energi också!

Kommentera

