familj · tankar

Minerad mark för småbarnsföräldrar

Det finns några områden man ska akta sig för att diskutera – speciellt på nätet där tonen inte alltid är vänlig eller ens i syfte att hjälpa… Men snälla bli inte för upprörd över mitt inlägg. Jag tycker bara att det är lite komiskt hur allvarligt vissa saker blir den här tiden av barnens liv och tycker att man ska vara lite försiktig när man hoppar på folk som ”tycker fel”… 😉

* Barnvagnsdiskussioner

Inom detta område finns det alltid de som tror sig hittat den perfekta vagnen. Det många däremot missar är att det som är ultimat för en person inte automatiskt behöver vara det för alla andra… Och akta dig för att gå in i diskussionen huruvida det är skadligt för barnen att sitta bort från dig alltför tidigt!! Här finns överhängande risk för att rent av anklagas för att vara skadlig för ditt eget barn! 😉

* Bärsjal vs Bärsele

Återigen ett område där du kan anklagas för att åsamka ditt barn skada om du förespråkar bärsele eftersom bärsjal är det ergonomiskt ”rätta” alternativet. Det är lite som att köpa skräpmat istället för att äta ekologiskt Helst bör du kanske sy din egen sjal vilket kanske kan jämföras med att odla dina egna grödor?. Bättre ur ergonomisk synvinkel – ja, smidigare – njae… det beror på!

* Barnkläder

Ett område jag är en riktig gröngöling inom… Klart man ska ha märkeskläder till barnen! Och klart de får kosta skjortan! Det är bara jag som inte fattat det utan istället spanar efter outlet och reor både på nätet och i butiker. För att inte tala om mitt lusläsande av reklamblad efter rabattkuponger!! Man får det man betalar för, eller…? Gör man som mig så gör det åtminstone inte lika mkt när kläderna får fläckar som inte går bort. 🙂

Finns säkert fler känsliga områden, vissa känsligare än andra. Så har du inte testat ALLT, och har du inte läst ALLA forskningsrapporter inom ämnet, eller är du helt enkelt inte sugen på att diskutera – håll inne om dina val så kanske du slipper påhopp! 😉 Och mitt bästa tips är att akta dig för nätet – speciellt samtalsforum där diskussioner ofta urartar… Bättre att fråga dem man har förtroende för och sedan ta ett eget beslut baserat sunt förnuft och anpassat till sina egna barn. 😀

5 thoughts on “Minerad mark för småbarnsföräldrar

  1. Känner igen det du skriver o tror att detta har eskalerat med åren, att man inte får ha en ”egen” åsikt om något utan måste tycka , tänka som alla andra. När jag fick mitt första barn (nu 27 år) valde jag att vara hemma! Oj det var inte populärt ”Stackars barn som inte får vara på dagis” ”Hon kommer bli så osocial” osv. Men Emeli har då klarat sig så bra o är nog den mest sociala av våra fyra barn trots att hon aldrig fick vara på dagis. ps De andra tre som fick tillbringa några dagar/veckan på dagis har också klarat sig bra 😉 Goda råd du ger där i slutet ! Kram

    1. Intressant! Tror också att det eskalerat, och det tack vare internet och informationssamhället… Många (inkl. mig själv) söker i första hand info på nätet och i andra hand hos sin familj till skillnad mot hur jag tror att man gjorde förr…

  2. Himla intressant att läsa det du skriver….kommer på mig med att sitta och småle. Personligen tycker jag att man ska ta hand om moder jord…varför köpa nytt, då det finns jättefina saker och kläder som kan återanvändas. Sedan kanske man bidrar med en peng till bättre behövande dessutom. Det ligger kanske lite i tiden, eller har blivit lite av en modefluga att shoppa second hand. Själv står jag stark i min tro att köpa second hand eller bättre begagnat. Varför köpa ännu en ny barnvagn eller cykel, som vår stackars moder jord ska bryta ner i sinom tid?

  3. Bra skrivet ;-). Är så jobbigt med folk som vet bäst om allt och just inom ämnet barn är de ovanligt många.
    På tal om kläder så undrar jag om du behöver något i Stl 74. Simon är liten knubbis så nu har en hel del av 80 åkt fram
    Kram från kusinen

Kommentera

