familj · tankar

Vardagen just nu

Livet rullar på och det känns som att man hinner njuta emellanåt. Inte som med första barnet, men ändå! Har känts så sedan de blev 4 månader och jag hoppas att det håller i sig ett tag till. Tjejerna leker bra själva oftast och nu har lillskrutt lärt sig ta på sina nya handskar själv så att hon återigen kan klä sig utan att få spel när båda vantarna inte dras exakt på millimetern ”till Kina”…

Storskrutt spydde 2 ggr i söndags (väldigt lite båda gångerna) och har haft lite ont i magen. Stannade därför hemma från gudstjänst i söndags, knytisbrunch med mammalediga mammor igår och idag fick båda tjejerna stanna hemma från förskolan för säkerhets skull. Verkar inte vara nån hemsk smittofarlig magsjuka, men vi tar det säkra före det osäkra (gör mot andra det du vill att de ska göra mot dig…). Idag verkar hon helt frisk så jag hoppas att vi kan återgå till rutinerna även för tjejernas del snart. Även om det går bra för det mesta så tar det på krafterna att ha alla hemma jämt.

Jag har fått sova lite extra på sistone. Men det har nästan gjort mig tröttare… Man får liksom mersmak. Tror att jag fortfarande kan behöva lite extra sömn för reserver är inte direkt överflödiga… Det märks tydligt när stortjejerna gör nåt hyss eller bråkar. Eller när de bara leker extra glatt och högljutt! Det märks också om mannen och jag missförstår varandra eller nåt liknande. Jag har liksom ingen stubin (ännu mindre än i vanliga fall…). Men det går åt rätt håll och emellanåt så har vi riktigt härliga dagar tillsammans. Som i lördags! Det var en riktig energipåfyllardag! Tjejerna var bjudna på sitt första kalas utan oss föräldrar (barnvakt i 1 1/2 h i princip!). Sedan gick vi på en vigsel för att gratta våra grannar på deras stora dag för att sedan köra direkt till våra nyfunna goa vänner med tvillingar dit vi var bjudna på middag. Bara att bli bjuden på middag är stort, jag menar, hur många bjuder hem en familj med 4 barn!? 😉 Och vi hade sååå trevligt och satt med smilgroparna upp i öronen på vägen hem efter att ha surrat, stundom fyra vuxna med varsin bebis i famn, ätit gott och bara varit…  För att göra dagen extra lyckad var syrran hos oss och hjälpte oss enormt mkt med att röja i huset (även efter att vi själva åkt iväg). Det var sååå skönt att komma hem på kvällen till ett nystädat och nyröjt hus! (Tack gumselumman! <3) 😀 Bästa dagen på lääänge!

Nu kämpar jag på med att försöka upprätthålla ordningen men det är inte lätt! Hinner liksom inte med att säga åt tjejerna att plocka undan efter sig när de lekt med något. Hinner ju inte ens plocka undan efter varje måltid i köket eftersom det tar sån tid med två bebisar. Allt ska ju göras på två: byta blöja, amma, rapa, klä på utesovarkläder, ta in igen när de börjar gråta, klä av utesovarkläder, ev. hinna prata en stund på lekfilten och sedan är det dags för att börja om med hela proceduren… D-droppar minns jag inte när de fick senast… Men som sagt, jag försöker verkligen att sänka kraven och inte försöka tryckas ner av alla ”borden” jag inte hinner med.

På tal om ”borden” så borde jag fota killarna. Det var ett tag sedan sist! Har skrivit ner lite om vad som hänt med pojkarna sedan de blev 5 månader, men tänkte bifoga nån bild innan jag publicerar… Vi får se när det hinns med (läs prioriteras).

Kommentera

