familj · tankar

Utmaning – Prioriteringar

Läste om en vän på fb som skulle fasta från fb (facebook). Mannen har bestämt sig för att fasta från F1 (formel 1). Har också nyligt läst en bok om min bortgångne farbror (skriven av min faster) som fick mig att fundera. Min farbror var unik i sitt slag. Uppvuxen i en fattig familj, hjälpte till med försörjningen, utbildade sig till lärare för att leva ut sin dröm att hjälpa fattiga barn i Bolivia, Sydamerika. Har varit med otroliga saker under livets gång, sett sjuka bli helade, startat ett antal skolor runt om i Bolivia för barn som inte kunnat gå i skola (p.g.a. ”fel” modersmål och att skolor helt enkelt inte fanns i närheten), uppoffrat mycket för att hjälpa andra. Hans liv fick ett alltför hastigt slut i den vidriga sjukdomen ALS. Kroppen blev allt svagare för att till sist inte orka hålla andningen i gång, men hjärnan lever, tankarna lever… In i det sista förlitade han på Gud, trots att han inte själv fick uppleva helande. En riktigt Gudsman, en riktig förebild.

Vad har jag gjort och vad lägger jag min energi på? Tja, en hel del familj för tillfället. Och den lilla tid jag har utöver familjesysslor är dyrbar. Både vännens fb-status och min farbrors liv inspirerade mig att tänka över mina prioriteringar utöver familjen. Hade jag sett mkt på TV hade det varit det första jag skippat för en tid. Men vi ser knappt på TV sedan vi fick barn… Däremot blir det en hel del tid framför datorn. Så. Ett tag framöver skippar jag fb. För er som läser detta via fb kan jag berätta att jag inte är inloggad, inläggen uppdateras automatiskt. Men jag kommer inte att gå ut på facebook, varken för att svara på kommentarer eller kolla in andras händelser. Känns skönt att stryka nåt. Sugen på att haka på nån strykning? Vad skulle du behöva prioritera bort?

6 thoughts on “Utmaning – Prioriteringar

  1. Det låter väldigt smart! Det skulle nog behövas göras här… Både TV och Facebook. Men i dagsläget har jag bara inte någon energi till några förändringar (även om de säkert skulle ge mer energi i slutändan)…

    1. Känner igen mig i känslan! Bäst att göra såna grejer när man verkligen vill. Ta det lugnt och njut av de stunder du får med lillsötisen – det är det viktigaste just nu! 🙂

  2. Jag fick ha avgiftning från fb för jag fastnade 😦 hahah det låter ju inte klokt men det är sant. 7 dgr utan fb…när jag loggade in efter 1 v. då undrade jag vad som eg hänt: alla skrev om samma saker som de skrev om veckan innan Det är som att titta på Glamour 🙂

    1. Precis, man upptäcker ju ofta att man inte saknar det efter ett tag! Så är det med TV för oss. Vi tänker knappt på att vi har en TV -förutom när vi vill se på film eller när barnen vill se på bolibompa/film.

Kommentera

