familj · tankar

Testat att vara ensam

Ljusfesten i lördags gick bra! 😀 Pluttisarna var hyfsat nöjda och vi hade trevligt. Jag kände hur trött jag var när jag satte mig ner, men vad gör väl det med trevligt (och förstående) bordssällskap? 🙂 Mannen fick hålla i en av pojkarna under middagen och det var tacos… Men när han väl fått till en wraps så gick det bra (klart han spillde lite men… ;)). Själv ammade jag just innan vi åkte dit och sedan efter middagen. Hann dock inte färdigt med båda innan vi skulle repa inför Ljusgudstjänsten (det tar ju lite längre tid när jag tar dem en och en vilket jag oftast gör borta), men det gick alldeles utmärkt att amma ståendes längst bak i kören. 😉

I måndags smällde det. Mannen provjobbade en halv dag. Fick dock besök av min mor och faster så jag var bara ensam fram till 10. Men jag klarade morgonen själv! 😀 När de kom satt jag klädd i soffan och hade just började amma klädda och nybytta pojkar. Kände när jag kommit så långt att det är det som får bli målet. Fixar jag det, så rullar det på resten av dagen. Det som kan bli trixigt i början är de dagar tjejerna är hemma. De måste då få i sig frukost (det hann jag aldrig själv i måndags) och lunch och gärna hinna komma ut en sväng… Men de får klara sig om jag inte får till allt. Har tänkt ha frukt framme så att de kan ta mellis själva om jag fastnar med pojkarna. Får planera de andra måltiderna också så att det går så smidigt som möjligt.

Imorse åkte mannen iväg med tjejerna och jobbade en kortis igen och det gick bra det med. Visst blir det en del ledsna pojkar emellanåt, men det är oundvikligt. Imorse var jag t.ex. så illa tvungen att byta bajsblöja på storebror trots missnöjd och hungrig lillebror… Ett framsteg idag var dock att jag idag kom så långt att jag satt och åt frukost med mätta och belåtna pojkar i babysittrarna (Guds gåva till tvillingföräldrar? ;)) bredvid mig när mannen kom hem vid 10. Hann t.o.m. ta en bild innan de blev missnöjda!

Känns skönt att ha fått prova på ensamhemmalivet innan det sätter igång på allvar. Kan tillägga att det också känns skönt att mannen snart ska vara pappaledig igen två veckor över jul och nyår… 😉

One thought on “Testat att vara ensam

  1. Det kommer säkert att gå bra, man lär sig en massa knep och så för att göra dagen lite lättare. Nu hade ju inte vi barn tidigare, så vi hade ju inte samma problem iofs. Jag får ganska ofta kommentarer att vi är så genomtänka med allt, och det är nog något vi har känt oss tvungna till för att klara oss.
    Jag kommer ihåg att jag ganska ofta helt glömde bort att äta och duscha med för den delen…

Kommentera

