familj · tankar

Mjölkstockning och mera sömn

Det började i måndags eftermiddag med ett ömt bröst. Framåt kvällen kände jag mig febrig och mitt i natten vaknade jag genomblöt av svett. Har ammat vidare, försökt att hålla bröstet varmt och vilat mkt. Idag när jag vaknade på morgonsidan var feberkänslan borta men det lär ta ett tag innan ömheten i bröstet försvinner helt. Ammade dem en och en liggandes under förmiddagen och kunde då sova till 11! Mannen skötte som vanligt stortjejerna och skjutsade dem till förskolan.

En bra grej med mjölkstockningen var dock att det fick mig att vila mkt eftersom jag erfarit att det är väldigt effektivt för att bli bättre fort. Så nu känner jag mig mer på banan. 🙂 En vän kom dessutom förbi med en matlåda igår kväll vilket vi tacksamt tog emot. Tack! ❤

Har funderat en del över hur det ska gå när mannen börjar jobba. Mkt tid går åt amning, trots att jag stereoammar. Sen tar ju blöjbyte, klädbyte (när de kräkts), bebiströst och bebismys sin tid också… Igår lutade jag omkull mig efter rapning och vilade en stund.

Lite svårt om man har de äldre hemma… Tror att lösningen är struktur… Får kolla in de 10 budorden för tvillingar jag skrev om här igen. Ska också planera dagarna så att stortjejerna får struktur. Men jag tänker inte planera färdigt det än. Det är ju ändå en knapp månad kvar av den härliga tiden då mannen fortfarande är hemma. En skön grej är också att han bara jobbar en månad (förhoppningsvis med en dag/vecka ledigt) och sedan ska han vara ledig över jul och nyår. Då kan vi se hur det gått att vara hemma själv och göra en ny plan efter nyår.

Och fram till det är dags att planera tiden ensam med barnen ska jag försöka njuta av de underbara stunder jag får med pojkarna. 🙂

Tänk vad välsignade vi är med så underbara skapelser! 😀

10 thoughts on “Mjölkstockning och mera sömn

    1. Ja, nu är de nog längre än vad tjejerna var när de föddes. Vikten är dock strax under skulle jag tro… Men det märks att de blir rundare och rundare. 🙂 Och napparna används mkt flitigt! Det låter bra med besök! Ses! 🙂

  1. Å så fina bilder på era små juveler. Kan inte se mig mätt på dem. Att ni tar väl hand om både dem, deras storasystrar och varandra tvivlar jag inte på. Allt gott önskar jag er alla sex! Kram/ Birgitta

  2. Det var så roligt att träffa Er i helgen och att få se de små höll några minuter i Benjamin mys tänk att man kan vara så liten och ändå vara något så stort en ny liten människa.Vilken välsignad gåva./Kram Karin

  3. Vad trist med mjölkstockning!!! Hoppas att det går över snabbt!! Ja, hoppas att du verkligen kan njuta av att vara med de små miraklen mellan alla arbetspass!!! Ser fram emot att ses!!! /Linnéa

    1. Mkt bättre nu med mjölkstockningen! Hoppas verkligen vi kan ses snart! Nu är det verkligen dags! Har ni nån lördag över? Eller kan ni andra dagar? Vi kan väl höras?

  4. Ser verkligen mysigt ut när du ligger med de två små så nära. Hoppas mjölkstockningen har gett med sig. De är så söta pojkarna och lika, har ni lärt er se skillnad på dem? Jättekram till er alla! Ingela

    1. Mmm, det ÄR mysigt! 🙂 Nu känner jag inte av stockningen nå mer! 😀 Och nä, vi ser inte skillnad på dem. Har dock några små skillnader att titta efter ifall vi skulle glömma vem som har vilka kläder (för vi färgkodar dem alltid), men det är ganska bökiga grejer som en liten skillnad inuti B:s vänstra öra t.ex. Inget man ser direkt m.a.o. 🙂 Får se om de får mer egna utseenden när de blir lite äldre…

Kommentera

