familj · tankar

Det går runt, runt, runt…

Inatt gick det inte alls bra att slopa tillägget. Eller så hade pojkarna varit ledsna ändå… Efter nattamningen vid 2/3 (var ganska groggy så jag har inte så bra koll på klockan…) ville de inte alls somna i sängen. Har ställt en spjälsäng vid sidan om vår dubbelsäng med borttagen långsida på min sida så att amningen ska gå så smidigt som möjligt. Men deras favoritsovställning är vid mitt bröst och det gör det hela lite knepigt med 2 eftersom jag inte kan ligga och amma 2 samtidigt… Sitter alltid upp och stereoammar (/dubbelammar) även på natten för att göra bort det fortast möjligt… Och så somnar de alltid. Men när man sedan rapar dem och lägger över i spjälsängen så börjar de ofta gny och vill komma tillbaka till bröstet.

Inatt fick de komma tillbaka till bröstet en och en. När ena somnat vände jag mig om och gav nästa. Men då började den första leta sig mot min rygg… Slutade med att vi fick ta varsitt barn på bröstet och söva dem där. Totalt var de nog vakna ett par timmar… (Har som sagt ingen koll på klockan när jag är så trött på småtimmarna.) Vid morgonamningen typ 6 gav jag dem bröst och när mannen sedan gav ersättning somnade jag om och vaknade inte förrän till nästa amning vid 10 då mannen dessutom både duschat och fått iväg stortjejerna till förskolan. Hur skulle jag gjort om jag varit ensam då??? Senare problem. Helt klart är i alla fall att stortjejerna inte kommer att kunna vara där 3 dagar när mannen börjar jobba. Vi kommer be om att få ha dem där 2 nästan hela dagar istället så att mannen kanske kan ta dem på väg till och från jobbet. Annars hinner jag ju inget annat än att klä på och av barn, amma och köra bil, och knappt det ens… Men då är det ju för väl att vi har en sån fantastisk förskola där inget är omöjligt. 😀

Mannen gav mig fika på säng när jag ammade vid 10. (Blev väääldigt glad! <3) Och nu är det dags att få i sig lite lunch (klockan närmar sig 12) innan det är dags att hämta tjejerna och amma igen… Det går runt, runt, runt… 😉 Tar några lugna dagar framöver.

5 thoughts on “Det går runt, runt, runt…

  1. Ni får nog till det där, det kanske var närheten de vill ha. Tur ni är två! Har ni provat ge dem mer ersättning annars innan natten?

    1. Superskönt att vara två! De brukar få käka oftare och med extra ersättning på kvällen för att förhoppningsvis ”stå sig” bättre inför natten. Har gått ganska bra tycker jag… Fast fet varierar så mkt att det är svårt att dra ngr slutsatser än. 🙂

  2. Ni gör det fantastiskt bra 🙂 Tycker det är ett pussel med bara en liten och ni har två!! Det första vi fick börja med var att lära storebror somna själv och nu har vi även plockat väck leksaker som för alltför mycket oväsen. Lämna på dagis funkar ok för mig eftersom jag har 3 min gångväg dit. Hade inte varit kul om jag varit tvungen att ta bilen, så förstår ert dilemma…
    Kan tipsa om en app som jag hittade igår. Vet inte om ni har någon smartphone. Den heter ”Baby ESP”. Man klickar in när man matar (även mängd), när de sover, vaknar, bajjar, längd, vikt och massa annat. Jag har förmågan att glömma när Simon åt sist och när han sov osv, så denna verkar kanon nu så länge han inte har några fasta rutiner.
    Kram på er 🙂

  3. Vi har en liten tunn filt om dem då de ammar då blir det inte så kallt då man lägger ner dem i sängen. Det tipset fick vi på neonatal och det fungerar bra.
    Annars känner jag igen mig… men jag är för lat för dubbelamning. Tar dem en och en då de vaknar. De äter ganska fort och jag somnar snabbt igen!
    Carina alias Hinos

Kommentera

