familj · tankar

Konsten att slå knut på sig själv

Jag blev helt plötsligt 4-barnsmamma! För visst får man kalla det plötsligt när man går från att vara 2-barnsmamma till 4-barnsmamma direkt? Det har framför allt märkts på lilltös att hon behöver lite extra uppmärksamhet för att inte känna sig åsidosatt… ”Mamma kan du knyta en rosett?” Javisst kan jag det!

Andra gånger är hon en stor tillgång. Hon hjälper gärna till med det hon kan.

Är väldigt glad och tacksam över att mannen fortfarande är hemma och ska vara det ett tag till. Men det kommer han ju inte att vara för alltid så jag har testat lite hur det går att hålla i en bebis och lyfta en till. Och det går faktiskt! Speciellt när de ligger i spjälsängen i vardagsrummet (bra höjd). Det går också att lägga till pojkarna till bröstet själv med lite planering. Har lyckats lägga ena i soffan bredvid mig medan jag håller i en som får greppa bröstet först för att sedan lyfta och lägga nästa till bröstet. Känns skönt att jag inte är totalt beroende av mannen. Men som sagt, jag njuter så länge jag har honom hemma. 🙂

Nästa vecka börjar flickornas 15-timmarsschema på förskolan så då kommer dagarna att se annorlunda ut än nu då vi ”bara” haft twinsen att ta hand om (och oss själva förstås…). Ska bli spännande att se hur det kommer att gå att sysselsätta och nära tjejerna i kombination med twinsens mat-, sov- och blöj”rutiner”… Som väl är har vi åtminstone en familj som också har barn hemma (i våra barns åldrar) som vi kanske kan ha lite ”öppen förskola” med hos varandra. 🙂 Men vi får se hur dagarna och veckorna utvecklar sig framöver…

One thought on “Konsten att slå knut på sig själv

  1. Du är så duktig & så duktiga flickor du har som hjälper till med det de kan! Ibland när jag blir lite nervös för hur allt ska gå med det nya livet tänker jag ”om Gella klarar det med två samtidigt, borde väl jag klara av en…”. 🙂 Ja, tiden går fort och det är inte långt kvar. Vi ser fram emot att se vem som gömmer sig i magen – vi har ingen aning om könet, så det blir en glad överraskning!

Kommentera

