familj · tankar

Förlossningsbesök igen

Natten till idag har jag vaknat flera ggr av sammandragningar och vissa har gjort lite ont (pyttelite alltså, typ som lite molande mensvärk). Tidigare har jag mest haft sammandragningar när jag rest mig upp eller gått en bit, men nu hade jag svårt att somna om emellanåt för att de var så envisa. Hade det inte varit för att 1:an ligger i säte och det förmodligen blir snitt och för att jag haft så snabba förlossningar tidigare så hade jag inte ringt förlossningen. Men jag är inte så sugen på att förlossningen ska dra igång och sedan måsta avbrytas med kejsarsnitt så jag ringde och de ville att jag skulle komma in just p.g.a. snabba förlossningar och snittläget. Så jag följde med mannen och lämnade barnen på förskolan för att sedan åka till förlossningen. Hann under morgontimmarna när jag gett upp omsomningsförsök i alla fall att packa BB-väskan! Och ta ny magbild i v. 34+5…

Fick göra en CTG-kurva som visade att bebisarna mådde bra men den visade också att jag hade förvärkar! Har aldrig haft det när jag tidigare suttit still där i den sköna fåtöljen…

Sedan kollade BM livmodertappen och kände att den fortf. var mjuk men att hon nu fick in ett finger. Hon kände dock ingen bebis och sa att det kunde vara för att 1:an är i säte och ligger lite längre upp. Inte urakut alltså, men det visade ändå att det var skillnad mot sist. Men att man får in ett finger är ok när man är hyfsat långt gånget så det i sig är inget orostecken. Själv känner jag dock inte samma lugn som efter förra gången då jag kunde åka hem med vetskapen att blödningarna och de sammandragningar jag känt inte satt igång någonting. Har börjat acceptera snittet men är inte särskilt sugen på att det ska bli efter att förlossningen satt igång… Men det får lov att gå det med.

Nåja. Jag fick i alla fall en bricanylspruta som ska lugna förvärkarna med bieffekten att man får hjärtklappning och blir skakig. Och sedan fick jag ligga kvar 2-3 timmar för att vila och se hur läget utvecklade sig. När det började närma sig lunch (och bra tid för maken att hämta mig som har kurs hela dagen) så konstaterade vi att läget var rätt lugnt och att jag får ringa igen om jag känner att det börjar hända mer.

Jag hoppas så att twinsen håller sig inne till nästa torsdag i alla fall. För då har jag TUL (tillväxtultraljud) då snittet planeras in om 1:an ligger kvar i säte. Då får läkaren förmodligen också ta en titt på tappen och kolla läget igen… Men bäst är nog ändå att ta en dag i sänder. Känner nämligen fortfarande förvärkar emellanåt…

4 thoughts on “Förlossningsbesök igen

  1. Gella, hoppas du vilar mycket och låter tiden ha sin lilla gång 🙂 Tänker på dig och hoppas att allt kommer gå bra! Och det är skönt att höra att du också kollar upp ”varje minsta lilla grej”, just för att veta att allt är bra med bebisarna och med dig. Du är minst lika viktig 🙂

    Kram!

  2. Gella! I natt drömde jag om förlossningar. Flera vänner satt och väntade på att föda på sjukhuset om så upptäckte jag att jag själv skulle föda igen och väntade på Linus (chock!). På nåt sätt slapp jag undan och istället fick vi vara med när dina tvillingar föddes. Den förste hade precis vänt sig med huvudet nedåt och du slapp kejsarsnitt! Allt gick superfort, lätt och väldigt bra. Jag fick också reda på könen men det sparar jag tills du fött 😉 Väldigt komiskt!

Kommentera

