erbjudande · familj · resor

I v. 30

Hej och hå, vad tiden går fort!! Är inne i v. 30 vilket också innebär den sista fjärdedelen!! Om twinsen bara kan tänka sig att vara inne ett par veckor till slipper jag åka till Umeå! Bild från i fredags i v 29+0.

Tycker inte att jag har särskilt stor mage (även om jag ibland får höra det…) med tanke på att jag läst att man i v. 30 med tvillingar kan vara stor som vid fullgången enlingsgraviditet. Känner inte heller att förlossningen närmar sig rent fysiskt. Men det är livligare i magen vilket ibland känns nästan obehagligt. Klart att det är mysigt att det bökar runt och det är spännande att fundera över vilken tvilling det är som rör sig och om de kanske rent av boxas mot varandra! Men samtidigt känns det att det blivit lite trängre och trycken uppåt och neråt kan ibland göra aningens ont. Känns som att twinsen är långt nere och bökar ibland + att lungorna och magsäcken känns ihoptryckta vilket gör att jag inte alltid mår så bra efter att ha ätit och lätt får sura uppstötningar (framför allt i halvliggande och liggande läge). Och om det är så att bebisarna ligger långt inne i magen så kanske det förklarar magstorleken. Dessutom var ju twinsen rätt små sist på UL… Ska på nytt UL på onsdag för att kolla tillväxt. Ska bli väldigt intressant att höra vad läkaren säger om läget!

Jag som trodde att dessa veckor efter lappis (v. 27) skulle vara lugna och utan aktiviteter – men tji fick jag!! Har hänt grejer konstant. Bilköpet tog sin energi och tid – speciellt med all shopping på vägen upp (och blocketspaning för min del). Födelsedagar har inneburit stadstripper och förberedelser. Verson finns nu ute på blocket vilket ju också krävt en del förberedelser. Och så blev det den där oplanerade trippen inåt landet i helgen.

Men nu törs jag nog inte åka längre än någon mil med tanke på hur snabba förlossningar jag haft tidigare (första barnet föddes hemma för att jag inte hann in, och med andra barnet var jag inne på förlossningen 20 minuter innan lillskrutt var född…) och även om jag haft fantastiska förlossningar både hemma och på BB så vill jag verkligen inte föda twinsen på annat ställe än på förlossningen med tanke på den ökade riskfaktorn. Men jag tror nog att det ska gå bra. 🙂 Ska bara ta och försöka att inte ha dåligt samvete för att jag inte orkar göra det jag skulle vilja här hemma och med barnen…

One thought on “I v. 30

Kommentera

