familj · tankar

Tredje trimestern

Ännu en milstolpe – jag har gått in i sista tredjedelen av graviditeten!! Känns overkligt att redan närma sig v. 30!! Samtidigt känns det skönt för varje vecka som passerar som ju innebär att twinsen får växa till sig ytterligare.

Läste någonstans att en tvillinggraviditet följer enlingsgraviditet när det gäller viktuppgång o.s.v. ungefär till vecka 32 och sedan blir det större skillnader. Kändes skönt att hitta för det har hela tiden känts skumt att läsa såna där ”vecka för vecka”-texter eftersom de alla utgår ifrån enlingsgraviditeter och endast i undantagsfall nämner något specifikt för oss som väntar tvillingar. I och med viktlikheterna så är det ju inte så konstigt att man är så stor som man är (får fixa en ny magbild snart…), och att man vid v. 30 med tvillingar är ungefär som en fullgången enlingsgraviditet (har bara två veckor dit!!)! Vägde mig idag och upptäckte att jag ändå bara gått upp 7 kg vilket känns mkt bra.

Har också just upptäckt att händer, fötter och ben har svällt upp och jag känner mig ganska varm och trött. Har annars mest känt av sammandragningar (när jag reser mig eller går ”för fort” – d.v.s. det andra kallar ”normaltakt”…) och emellanåt även foglossning. På onsdag har vi två tider inbokade under förmiddagen – en för ultraljud och en för att träffa barnmorskan. Hoppas allt ser bra ut fortfarande… Twinsen rör då sig för fulla muggar och ibland rör de sig lite väl mkt så det gör ont både under revben och i nedre regioner… Men jag klagar inte! Tar hellre lite onda smällar än att behöva oroa mig för att de inte har det bra!

Går nu in för att verkligen ta det så lungt jag bara kan för att förhoppningsvis inte föda alltför tidigt. Önskar passera v. 32 så jag får stanna i stan och inte åka till Umeå (dit man får åka om man föder mkt för tidigt), men hoppas passera v. 36…

Kommentera

