tankar

Tacksam

Jag vet inte om det är våren (eller åtminstone ljusare tider) som gör det… Kan vara så. Men jag känner mig oerhört tacksam!! Tacksam för…

…att kunna plugga och t.o.m få betalt (studiebidrag) för det!! Tänk vilken förmån! Jag kan t.o.m. låna böcker gratis på bibliotek! Det är inte överallt man har sådan lyx tillgänglig för gemene man!

…att tandläkarkvittot gick på +/- 0 sist! Tack vare något bidrag jag fått av någon anledning (typ att jag var under 30 eller nåt…) så kunde jag använda de pengarna till undersökningsavgiften och så hade jag turen (ja, med kvallan på mina tänder så kallar jag det tur!) att inte behöva punga ut mer än några kronor i parkeringsavgift samt bilresan dit och hem. Berätta det för utlänningar och de tappar hakan!

…att jag inte behöver oroa mig för att bli ruinerad på någon skum sjukdom med vårt fina system i samhället där vi istället hjälps åt med skatten. Också det är en förmån vi inte ska förringa i vårt fina land!

…att jag får tillhöra en kristen gemenskap utan att vara orolig för att bli mördad för den skull!

…att jag t.o.m. får betalt när jag är hemma med barnen! Fatta vilken grej!! Föräldrapenning är också en otrolig förmån för oss i Sverige!

…att jag kan åka buss och inte behöver vänta till den är full innan den avgår! Och om den blir överfull så är jag ändå garanterad att få åka eftersom det sätts in förstärkningsbuss alternativt taxi. Wow!!

…att det är så rent överallt och inte stinker avlopp runt bostadshus och inne i stan!

Ja, vi har mkt att vara tacksamma för och jag tror att man kan behöva påminna sig om det ibland och inte bara klaga på olika regeringar, orättvisor o.s.v. För visst finns det tråkigheter men faktum är att de flesta av oss har det faktiskt väldans bra! 😀

6 thoughts on “Tacksam

  1. Jätte bra inlägg och jag skämdes faktiskt när jag läste det. Jag gnäller gansk ofta men fick mig en knäpp på fingrarna nu faktiskt!! Det behöver jag så får tacka för den smällen 😉 Gillar att du skriver så innehålls rika texter emellan åt som får en att haja till ordentligt och tänka efter. Kram

  2. Ja visst har vi mycket att vara tacksamma för! Tyvärr är det lätt att ta saker för givet men mina år på resande fot har verkligen fått mig att se hur enormt bra vi har det här i Sverige!

  3. Fint skrivet! Tror att det är behövligt att stanna upp ibland och faktiskt vara tacksam för det man har istället för att hela tiden vilja ha mer. Det kanske är lättare sagt än gjort ibland, men vi skulle nog behöva bli lite bättre på det!

Kommentera

