lärarrelaterat · tankar

Upptakt kontra avslut

Att starta igång kurser är jag expert på! Älskar att samla på mig papper till en ny kurs, kolla runt i aktuell lärplattform (som denna termin är ny för mig –WebCT, har tidigare jobbat med FirstClass och Marratech). Att se över vilka böcker jag kommer att behöva samt leta rätt på dem på diverse bibliotek.

Att avsluta kurser är jag däremot kass på! Jag gör det jag ska göra i uppgiftsväg och lämnar in allt i tid o.s.v., men jag gillar verkligen inte den där väntan som blir när man tentat av något område eller lämnat in uppgifter och lärarna sedan har hela 15 arbetsdagar på sig innan de måste ge besked! Först igår fick jag betyg på förra terminens andra halva i och med att allt lämnades in den 22/12. Det har ju varit några röda dagar vilket inneburit att de haft till i dagarna på sig!!

Jag lämnade tillbaka alla böcker just innan jul samt satte in alla papper i pärmar, men det brukar ta emot att göra det innan man vet om man får komplettera eller liknande. Jag har visserligen tagit mig ända hit (till sista terminen på lärarutbildningen) utan att kugga på någon tenta och utan att behöva komplettera (förutom en liten uppgift förra våren där jag fick tillägga några meningar i ett åtgärdsprogram, och som jag fick tillbaka bara någon timme senare som godkänd), men man vet ju aldrig! Gillar verkligen inte grejer som inte är helt avslutade som ligger och skräpar…

Nu gäller det att peppa igång sig själv och rida på den där vågen av känslan i början av en kurs -spänningen inför något nytt, glädjen av få strukturera upp studierna och surfa sig fram på nya plattformen. Känner på mig att det är detta jag kommer att sakna när jag går ut…

Kommentera

