hos oss förr - vind · lärarrelaterat · tankar · tro

Taggad och inspirerad!

Känner mig grymt taggad! Känner liksom på mig att det blir ett spännande år! Att jag tar examen till sommarn gör ju sitt till förstås, men det är också spännande att vara med i församlingsledningen och prata framtid, att bland annat fundera över hur vi kan utveckla lovsångsarbetet på nästa musikråd, att ta nya tag i vår cell-/hem-/bönegrupp (som tog uppehåll senare delen av hösten för att vi var så många som hade för mycket på agendan), att sätta sig in i en ny kurs och så är jag sugen på att låta det hända lite på vinden (som jag drömt så länge om…). Så här ser vinden ut i dagsläget.

Taket är vitmålat och mannen har också spacklat och putsat väggarna.

Tidigare i veckan (när mannen var borta) kom en mycket kär vän på besök. Syrran var också här och vi hade ett långt och mysigt samtal med te och lite gott till. Vi pratade om lite allt möjligt, men det som inspirerade mig mest var samtalet om bön och bibelläsning som jag inte ägnat mycket tid åt de senaste månaderna. Efter den tuffa hösten så känner jag nu att jag vill ta nya tag! Jag brukar inte ge några nyårslöften, jag försöker istället ta mig i kragen lite nu och då. Och nu är det dags att komma in i bibelläsandet igen.

Det funkar att inte läsa bibeln och att inte be ett tag för mig. Livet rullar på och man har mycket att tänka på. Men efter det där ’taget’ så börjar jag sakna det och känna att något fattas. Det man lägger energi på istället (inredning, shopping, plugg och sånt) känns så fattigt och tunt! Så nu är det dags att få lite vidare perspektiv på saker och ting, och bästa sättet att göra det på är för mig att rikta blicken uppåt.

Kvällen efter besöket kom svärföräldrarna så att jag kunde åka till syrran i Luleå. Bussresan upp blev gratis eftersom biljettgrejen (…) var trasig och det gör ju resan extra trevlig. 😉 Väl framme fick jag mig en kopp te och så satt vi och pratade några timmar. Även det samtalet var extremt givande och inspirerande! Vi pratade bland annat om hur vi skulle vilja jobba med gudstjänster framöver och intressanta predikanter som t ex Mikael Tellbe. Lånade med mig en (tunn) bok som jag började läsa på kvällen för att sedan nästan läsa färdigt på bussen hem dagen därpå. Boken heter Växande församlingar i Sverige, är skriven av Klas Eriksson och Cathrine Nygren och det som gjorde den så intressant var att vår församlings vision utgår ifrån aspekter som återfinns i boken. Den är baserad på en studie gjord i svenska frikyrkor. Började med att bläddra mig fram till avsnittet om studiens metod för att sedan gå tillbaka och läsa resultatet -skulle aldrig ha inträffat innan jag själv skrivit en C-uppsats! 😉

Jepp, jepp, det här blir ett spännande år! 😀 Gäller bara att engagera sig lagom mycket i allt som ligger framför. Bäst att börja med mantrat ”Nej.” så jag inte råkar ta på mig fler grejer än de jag redan har… 😉

2 thoughts on “Taggad och inspirerad!

Kommentera

