familj · jul · lärarrelaterat

Plugghets och julfrid

Befinner mig nu i Härnösand –alldeles för många mil från familjen… Det är sista inneveckan för terminen. Idag har jag gjort undan lite redovisningar samt lämnat in den stora inlämningsuppgiften –en portfolio bestående av delmoment 2:s alla skrivuppgifter och utvärderingar på 15 hp. Skönt att lämna ifrån sig portfolion som jag slitit med halva terminen med början innan ex-jobbet var färdigt. Samtidigt önskar jag att jag hade kunnat göra den bättre… Men det har varit alldeles för mycket och krävande uppgifter och med x-jobbet parallellt att jag bara kunnat jobba för att hinna färdigt och inte sikta på så högt betyg som jag brukar. Har ändå ägnat både kvällar och helger för att hinna med –under hela terminen!!

Imorn blir det föreläsningar om skolutveckling och att leda förändring. Intressanta områden tycker jag, även om jag önskar ha fått vara hemma och jula till det hemma. Har inte hunnit med julen alls i år. Har fått upp julgardiner i vardagsrum och arbetsrum (brukar även ha i vårt sovrum) ljusstakar en amaryllis och två hyacinter. Men granen (plast-) står fortfarande på vinden och jag har inte hunnit städa (ingen ambitiös julstädning, utan över huvud taget). På klappfronten köpte jag till maken en snabbis efter gudstjänsten igår då vi även köpte till barnen genom att låta dem följa med i leksaksbutik och åh-a sig lite så vi fick en hint varvid jag gick med barnen till nästa affär för att köpa julklapp till svärföräldrarna (som föll på vår lott i år) medan maken i smyg köpte klapparna till barnen. I min familj (alltså mamma, pappa och syskon) har vi i år bestämt oss för att alla köper en julklapp för max 100:- och så gör vi någon lek av det så vi behövde inte köpa så många klappar i år –skönt!! Julen handlar ju ändå inte om klappar utan om gemenskap, julfrid och glädje. (Även om jag måste erkänna att jag förbjudit maken från att låta bli att köpa julklappar till mig eftersom jag älskar att få presenter… 😉 )

Kvar på pluggfronten är att skriva ett avslutande inlägg i min pluggblogg som ska handla om hur jag vill använda IKT (Informations och Kommunikationsteknologi) i min framtida yrkesverksamhet. Ska försöka få det gjort ikväll så att jag får släppa alla inlämningar och måsten. Måste också kommentera de blogginlägg som inte är färdiga av kurskamrater eftersom kravet är att ha kommenterat varje blogginlägg från dem i min studiegrupp, eller arbetslag som det kallas denna termin för att kopplas till skolverksamheten. Sammanlagt på 5 studiekamrater varav alla skrivit 2 inlägg till de 5 olika vetenskapliga artiklarna. Summan blir alltså 50 kommentarer…………

Såååå om det är någon som orkat läsa så här långt så vet ni vad som fyllt min vardag på sistone. På onsdag åker jag inte hem utan hoppar av hos svärföräldrarna dit maken och barnen också åker på onsdag (men norrifrån och jag kommer söderifrån). Så jag slipper tänka på hur lite jag gjort hemma. På juldagen blir det däremot hemfärd och jul med mina föräldrar som kommer till oss. Men de får helt enkelt stå ut med att vi har det som vi har det. De vet att jag har haft det tufft och inte hunnit med samt att de inte är så kräsna. 😀 Ska bli sååå mysigt att få umgås med våra familjer några dagar –vi träffas alltför sällan! Och min bön för den här julen är att julfriden ska landa –trots alla fåniga måsten!!

Avslutar det massiva textinlägget med bilder på mina små änglar…

Pepparkakor

De hade bakat och dekorerat pepparkakor på (världens bästa) förskolan och fick med sig hem. Barnen tyckte de blev hemskt goda med mycket glasyr på! 😉

Pepparkakor en till

2 thoughts on “Plugghets och julfrid

Kommentera

