tankar · tro

Lugn söndag

Idag valde jag att delta i SVT:s söndagsgudstjänst. Intressant att se hur andra kyrkor har det på söndagar. Vår församling spelade in gudstjänster förra hösten och det var jättespännande! Det var mkt jobb också -speciellt för mig och en till som hade ansvaret för den musikaliska biten. Lärorikt och utmanande!

perspektivlogga

Efter dagens gudstjänst var det Perspektiv. ”Perspektiv är det enda programmet i Sverige på teckenspråk som vänder sig till en vuxen publik.” (SVT) Något som också fångar mitt intresse eftersom jag läst teckenspråk på gymnasiet (som C-språk) samt senare på en tvåårig teckenspråkslinje. Jag kom efter det in på tolklinjen på ytterligare 2 år, men valde att inte hoppa på eftersom jag då var gravid med vårt första barn. Det blev lärarutbildning senare istället. Men teckenspråk har fortsatt att fascinera mig och jag tycker att det är ett oerhört vackert språk. I programmet handlade det om huruvida Stockholm är en tillgänglig stad för döva -mkt intressant! En döv mamma med sitt döva barn tog sig fram genom att skriva lappar, gestikulera, leta skriven information osv… Vi borde verkligen tänka mer på döva och anpassa vår omgivning så att de får ta del av vårt gemensamma samhälle. Har du en halvtimme över så är mitt tips att titta på avsnittet på SVT Play.

2 thoughts on “Lugn söndag

  1. Härligt att du skrev delta i SVT:s söndagsgudstjänst, å det är ju sant- bra att man kan ”vara med” även hemma. I januari är det dags för vår församling att spela in- spännande! Hoppas du får en fin vecka!! Kram

Kommentera

