familj · gott & blandat

Blåbärsutflykt med oväntad twist…

Vi är nu inne på 4:e veckan med vattkoppor… Har känt oss lite isolerade då man inte vill utsätta ofrivilliga för denna extremt lättsmittade sjukdom. Igår försökte jag göra något för att vi inte skulle klättra på väggarna medan maken jobbade sin första dag (skulle ha börjat jobbat förra veckan men då VAB:ade han).

Stortösen protesterade vilt när jag vägrade låta henne gå utan att gå på toa innan utflykten. Lilltösen satte sig dock direkt och när stortösen insåg att jag inte tänkt kompromissa satte även hon sig. Det kom inget, men jag tänkte att det nog skulle gå bra eftersom båda hade försökt och vi inte skulle vara ute så länge. Vi hade med oss hinkar och påsar för att plocka på oss vad vi kände för, och detta något blev blåbär. Jag plockade i en hink och lät dem ligga där, medan barnen plockade sina blåbär i påsar och hinkar för att sedan förflytta blåbären in i munnarna istället… Se så idylliskt det ser ut!

Stortös plockar blåbärTöserna plockar blåbärLilltös plockar blåbär

Jag kände mig som en riktigt bra morsa faktiskt! 😀 Det var dock innan lilltösen blev blöt i byxan… Jag har en liten teori om att hukande efter blåbär blev en betingad reflex som brukar höra till pott- och toabesök -men det har jag inga vetenskapliga belägg för… Vi gick hem.

Blåbären jag samlat i min hink räckte i alla fall till en paj blandat med jordgubbar vi hade i frysen. Så medan jag var på musikråd fixade barn och make pajen, toppad med vit choklad. Mums! 😀

Kommentera

